10 نکته اساسی طراحی پورتفولیو هنری برای اپلای معماری و طراحی داخلی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر یک معمار یا طراح داخلی جوان هستید و تصمیم گرفته‌اید در مسیر مهاجرت قدم بردارید، راهنمای طراحی اپلای معماری و طراحی داخلی را بخوانید

یک معمار یا طراح داخلی جوان هستید و تصمیم گرفته‌اید که در مسیر مهاجرت تحصیلی یا شغلی قدم بردارید؟ پس باید بدانید که اپلای معماری و طراحی داخلی، مستلزم دستیابی به مهارت‌ها و ابزارهایی خاص است. از میان مجموعه‌ی این مهارت‌ها و ابزارها هم، مهارت طراحی پورتفولیو هنری، می‌تواند از بقیه راهگشاتر و کاربردی‌تر باشد. چرا که با کمک یک پورتفولیو هنری منسجم و دقیق طراحی شده، نه فقط مهارت‌های جاری، که پتانسیل‌های خود را نیز در معرض دید قرار خواهید داد. پس اگر به معماری، طراحی داخلی و یا هر رشته‌ی هنری مشابه مشغول هستید، این مقاله را از دست ندهید. در سطور پیش رو، 10 نکته‌ی کاربردی طراحی پورتفولیو هنری برای اپلای معماری را با شما درمیان خواهیم گذاشت. با ذکر یک توضیح که این نکته‌ها، به توصیه‌ی کانون معماران و با هدف طراحی پورتفولیوهای مفهومی، خلاقانه و تکنیکی گردآوری شده‌اند.

 

معیارهای ارزیابیِ مقصد اپلای را به دقت بخوانید

بهتر است که در همین گام اول، به یکی از پرکاربردترین اشتباهات مسیر اپلای، به خصوص اپلای معماری اشاره کنیم. آن هم اینکه، در بسیاری از مواقع، متقاضیان توجه زیادی را به معیارهای ارزیابیِ مقصد مهاجرت خود نشان نمی‌دهند. این اشتباه تاکتیکی، باعث می‌شود که پورتفولیوی شما ارتباط کمی با ماهیت و برنامه‌های دانشگاه مقصد داشته باشد. نتیجه‌ی این اشتباه هم مشخص است! شما به انتهای صف بررسی‌ها هدایت خواهید شد و به همین سادگی، شانس اپلای خود را از دست می‌دهید. اما برای جلوگیری از وقوع چنان خطایی، چه باید کرد؟

طراحی پورتفولیو هنری و اپلای معماری - کانون معماران 1

هر دانشگاهی، مجموعه‌ای از الزامات، بایدها و نبایدها را برای طراحی یک پورتفولیو هنری دارد. پیش از آنکه کار گردآوری متریال و طراحی پورتفولیو را آغاز کنید، این الزامات را با دقت مطالعه نمایید. حواستان باشد که دانشگاه مقصدتان چه محدودیتی برای تعداد آثار یک پورتفولیو گذاشته است؟ ددلاین ارسال پورتفولیو برای اپلای چه تاریخی است؟ از چه فرمت‌ها و قالب‌هایی برای پورتفولیو پشتیبانی می‌کنند؟ و... با همین یک کار ساده، خواهید توانست پورتفولیویی طراحی کنید که تمام نیازهای مقصد را پوشش می‌دهد و شما را چند گام به پیش می‌راند.

 

نمونه تجارب و کارهایتان را به دقت سازماندهی کنید

دومین نکته در مسیر طراحی یک پورتفولیو هنری مناسب برای اپلای، هم سهل است و هم ممتنع! شما باید بتوانید پیش از آغاز به کار طراحی پورتفولیو، تجارب و نمونه‌کارهایتان را با دقت، سازماندهی کنید. شاید با خودتان بگویید که سازماندهی تجارب را می‌توان در طول مسیر هم انجام داد. اما می‌دانید این سازماندهیِ پیش از آغاز به کار چه فایده‌ای دارد؟ درست مانند تیز کردن اره، قبل از شروع به اره‌کاری. به این ترتیب، شما خواهید توانست به ساختاری خلاقانه برای چیدمان نمونه‌کارهای پورتفولیوی خود برسید. ساختاری که هم آثار تکراری ندارد، هم فرآیند رشد و تحول فکری شما را به خوبی نشان می‌دهد و هم برترین و قابل‌اتکاترین مهارت‌هایتان را برجسته خواهد کرد.

طراحی پورتفولیو هنری و اپلای معماری - کانون معماران 2

پس به جای اینکه به امید الهامات حین طراحی بنشینید و برای خود سردرگمی و اضطراب دیگری دست‌وپا کنید، سازماندهی را آغاز نمایید.

 

واضح، مختصر و در عین حال، خوانا بنویسید

اپلای، به خصوص برای رشته‌های هنری‌ای نظیر طراحی داخلی و معماری، فرآیندی دقیق، پر از جزئیات و کاملاً خلاقانه است. این وضعیت، در ارزیابی پورتفولیو های هنری نیز بازتاب خواهد یافت. درست به همین دلیل، باید تلاش کنید که اطلاعات متنی موجود در پورتفولیوی خود را درست و دقیق بنویسید.

پیش از آغاز به کار طراحی پورتفولیو، سایت دانشگاه مقصد خود را به دقت چک کنید. ببینید که آیا هیچ ساختار الزام‌آوری برای نوشتن عنوان، تاریخ و توضیحات دارند یا نه؟ اگر به دستورالعمل مشخصی نرسیدید، تلاش کنید که برای نوشتن تاریخ و عناوین، از استانداردهای کشور مقصد خود پیروی کنید.

در نهایت، برای نوشتن توضیحات مربوط به هر پروژه، از زیاده‌روی بپرهیزد. به علاوه، تلاش کنید که از نوشتن متن‌هایی با لحنی غیر نرمال و حتی دوستانه اجتناب ورزید. بهتر است همه چیز را در سطح استاندارد نگه دارید و خلاقیت را به جای متن، در طراحی چارچوب و ساختار پورتفولیو هنری خود به کار بگیرید.

 

 

برای بحث در مورد هر قطعه از پورتفولیوی خود آماده باشید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های اپلای، مصاحبه است. پس از حواستان را خوب جمع کنید. گاهی لازم است به پرسش‌هایی حول محور پورتفولیوی خود، چه در یک تماس ویدیویی و چه طی ایمیل، پاسخ دهید. اما لازم نیست نگران شوید! قرار نیست جزئیات هر انتخاب را به خاطر بسپارید. فقط کافی است که در زمان طراحی پورتفولیو و نوشتن توضیحات، صداقت داشته باشید. علاوه‌براین، همین که روند انتخاب پروژه، فرآیند طراحی آن و دلیل حضورش در پورتفولیو هنری خود را بدانید، کفایت خواهد کرد.

ساخت پورتفولیو طراحی داخلی - کانون معماران

اهمیت این ماجرا زمانی برجسته‌تر خواهد شد که در پورتفولیوی خود، آثاری متعلق به چند سال پیش را بگنجانید. پس همیشه آماده باشید که در مسیر اپلای، تجارب سالهای پیشین خود را به بحث بگذارید.

 

قدرت داستان‌پردازی در مسیر اپلای را دست کم نگیرید

می‌خواهید یک اپلای موفق را تجربه کنید؟ فکر می‌کنید که برای رسیدن به این رویا، فقط نشان دادن تواناهایی فنی شما کافیست؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، بهتر است این بند از مقاله را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

نشان دادن توانایی‌های فنی شما، البته که یکی از ستون‌های اپلای است؛ اما همه‌ی کاری که باید بکنید نیست. به خصوص اگر در رشته‌هایی مثل معماری و طراحی داخلی فعالیت می‌کنید. شما باید بتوانید با کمک گرفتن از مهارت داستان‌سرایی یا همان قصه‌پردازی، به آثار خود عمق و معنا بدهید. به زبان ساده‌تر، داستان‌سرایی کردن در پورتفولیو هنری می‌تواند شما را از سایر متقاضیان، جدا کند و چند مرحله به پیش براند. اگر مسند قضاوت را به شما بسپاریم، در بین دو پورتفولیو با شرایط زیر، کدام را انتخاب می‌کنید؟

اپلای معماری - کانون معماران

پورتفولیو شماره یک که طراح، آثارش را بدون هیچ خلاقیتی و فقط براساس یک تایم‌لاین زمانی کنار هم چیده است؟ یا پورتفولیو شماره دو که طراح از مجموعه‌ی آثارش، روایتی نرم و سیال برای نشان دادن خط سیر فکری‌اش ساخته است؟

 

در مسیر اپلای، کیفیت را فدای کمیت نکنید

کمی پیش‌تر، به شما توصیه کردیم که الزامات طراحی پورتفولیو برای اپلای دانشگاه مقصد را با دقت بخوانید. فکر می‌کنید که چرا در این بند از مقاله، دوباره این توصیه را مطرح می‌کنیم؟

پاسخ، ساده است. بسیاری از مراجعین کانون معماران، به وسواس تعداد نمونه کار در پورتفولیو معماری خود دچار هستند. این وسواس، تا جایی پیش می‌رود که حتی تعداد دو رقمی نمونه کار هم آن‌ها را راضی نمی‌کند. به همین دلیل، ممکن است به چاهِ جدا شدن از خط صداقت بیافتند. ولی، ما اینجاییم که اجازه‌ ندهیم چنین اتفاقی بیفتند.

بگذارید خیالتان را راحت کنیم. موفق شدن شما در پروسه اپلای به هیچ عنوان ارتباطی با تعداد نمونه کارهایتان ندارد. حتی شاید در پاره‌ای از اوقات، نمونه‌کارهای زیاد، نشان‌دهنده تقلب باشد! در چنین شرایطی، باز هم به انتهای صف بررسی‌ها هدایت خواهید شد.  پس تمام تلاشتان را بکنید که حداقلِ تعداد نمونه کارها براساس دستورالعمل (اگر وجود داشته باشد) را رعایت نمایید. بیش از این، پیش نروید و به جای تعداد، بر روی کیفیت نمونه کارهای خود تمرکز کنید.

 

مسیر اپلای بدون مشاوره گرفتن ناقص می‌ماند

بسیاری از کسانی که پورتفولیو هنری خود را، خودشان طراحی می‌‎کنند، ممکن است در سراب خوشبینی گرفتار شوند. این اتفاقی است که بدون استثنا، کم و بیش برای همه رخ می‌دهد. پس اگر در میانه‌ی طراحی پورتفولیو هنری خود هستید، قدرت مشاوره را دست کم نگیرید. به خصوص اگر پورتفولیو هنری شما مربوط به رشته‌هایی مثل طراحی داخلی است.

اما چرا گفتیم رشته‌هایی مثل طراحی داخلی، بیشتر بر لبه‌ی تیغ هستند؟ طراحی پورتفولیو برای رشته‌هایی مثل طراحی داخلی بیش از باقی رشته‎ها از شما انرژی می‌گیرد. چون که در این مسیرِ پر رقابت‌، که تمامی معیارهای زیبایی‌شناسی، سیال هستند باید بیشتر و بیشتر در مورد نتایج کار خود فکر کنید. به این ترتیب، درگیری‌تان با ادراک شخصی خود بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی، قدرت قضاوت صحیح‌تان هم تحلیل می‌رود.

ساخت پورتفولیو هنری و اپلای معماری و طراحی داخلی - کانون معماران

پس بهتر است به جای تحمیل اضطراب به خودتان، و یا گرفتن تصمیم‌های اشتباه، از یک مشاور کمک بگیرید. یک مشاور مورد اعتماد می‌تواند به شما کمک کنید که دیدگاه خود در مورد مساله طراحی را اصلاح کنید. نقاط ضعف و قوت کارتان را می‌بیند و به شما در راه تاباندن نورهای جدید بر پورتفولیویتان یاری خواهد رساند.

 

ویترینی برای نمایش مهارت‌های فنی خود بسازید

پیش‌تر در مورد قدرت خلاقیت در هر چه غنی‌تر کردن یک پورتفولیو هنری سخن گفته بودیم. اما نمی‌توان انکار کرد که بدون نمایش توانایی‌های فنی، پورتفولیو هنری شما الکن خواهد ماند. بگذارید این گزاره را به زبان ساده‌تری توضیح دهیم. هیچ از خودتان پرسیده‌اید که ایده‌های ناب و سراسر خلاقیت خود را چگونه باید به منصه‌ی ظهور برسانید؟ بله – به کمک توانایی‌های فنی و تکنیکی.

پس به داور کارتان حق بدهید که بخش مهمی از ارزیابی‌ خود را به بررسی توانایی‌های تکنیکی و فنی‌تان اختصاص بدهد. اما لازم نیست که بیش از حد نگران این موضوع باشید. وقتی قصد اپلای تحصیلی کرده‌اید، یعنی آماده‌اید که مهارت‌های خود را در سطحی حرفه‌ای توسعه بدهید. و این هم یعنی، داشتن پایه‌ای از مهارت‌های لازم این مسیر، برایتان کافی است. همین که بتوانید به داوران مسیر اپلای خود اطمینان دهید که پتانسیل‌های رشد و توسعه را دارید، مسیرتان هموار خواهد شد.

 

مسیر اپلای و طراحی پورتفولیو را از گزند کلیشه در امان دارید

این نکته، صادقانه‌ترین اصلی است که می‌توانیم با شما در میان بگذاریم. هیچ به این فکر کرده‌اید که پورتفولیو هنری قرار است چه مسئولیتی را بر دوش بکشد؟ براساس تجاربمان، دریافته‌ایم که اصلی‌ترین و خطیرترین مسئولیت یک پورتفولیو هنری در مسیر اپلای، نمایش نمونه کارهایی است که رقبایتان انجام نداده‌اند. یعنی، تلاش کنید که از نمایش کارهای رایج در حوزه‌ی خودتان دوری گزینید. کلیشه‌هایی که هر متخصص یا معمار و طراح جوانی تجربه‌ی یک بار کار کردن براساسشان را دارند، دور بیندازید. خود واقعی‌تان را به نمایش بگذارید. خودی که خلاق است، خارج از چارچوب فکر می‌کند و در اجرای پروژه‌هایش درصدی از ریسک‌پذیری را دارد.

متفاوت باشید. تنها به این ترتیب است که می‌توانید داور پورتفولیوی خود را مجاب کنید که مسیر اپلای را برایتان هموار نماید.

 

مسیر توسعه‌ی خود را در پورتفولیو بازتاب دهید

یکی از مهم‌ترین دلایل اپلای، توسعه‌ی فردی است. این گزاره، یک اصل بدیهی به نظر می‌رسد؛ نه؟ اما می‌دانید اگر نتوانید همین گزاره‌ی به شدت بدیهی را در طراحی پورتفولیو هنری خود بازتاب دهید چه می‌شود؟ شاید در مسیر اپلای، شکست بخورید. به همین سادگی و به همین تلخی!

پس تلاش کنید که به داوران مسیر اپلای خود نشان دهید که در گذشته چه بوده‌اید! حالا به چه مهارت‌‎هایی مجهز هستید؟ و در آینده می‌خواهید به چه مسیری بروید. مهم‌ترین فایده‌ی چنین استراتژی‌ای این است که خودتان را به عنوان یک هنرمند خلاق، جامع‌الفکر و از نظر فنی توانا معرفی خواهید کرد.

ساخت پورتفولیو هنری و اپلای معماری و طراحی داخلی - کانون معماران

 

در نهایت اینکه، فقط زمان خود را به پای طراحی یک پورتفولیو هنری مناسب برای اپلای نگذارید. دقیق باشید. سازماندهی کنید. با دقت ویرایش کنید. مشاوره گرفتن را فراموش نکنید. و از همه مهم‌تر اینکه، بر مسیر آینده‌تان نور بتابانید. فراموش هم نکنید در هر کجای مسیر اپلای معماری و طراحی داخلی که به کمک، مشاوره و یا راهنمایی نیاز داشته باشید، مشاوران و متخصصان اپلای و پورتفولیو معماری کانون معماران در کنار شما خواهند ایستاد. فقط کافیست که این آدرس را به خاطر بسپارید: aaup.i

برچسب ها:
معماری
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید