تاریخچه سقف وافل

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

از هزاران سال پیش، ایده اجرای سقف وافل به ذهن بشر خطور کرد. در آن زمان هنوز از سیمان و بتن برای ساخت و ساز استفاده نمی کردند اما ایده طراحی سیستم وافل برای سازه هایی که دارای سقف چوبی یا سنگی بودند به کار گرفته شد.

هزاران سال پیش، بشر با عملکرد سقف های وافل آشنا شد. در واقع، بنای آکروپولیس یونان، اولین کاربرد سقف های وافل بود.  در سال های ۴۲۹ تا ۴۶۱ پیش از میلاد این بنای عظیم ساخته شد. نمونه دیگری از کاربرد سقف وافل در معماری، در نقاشی شام آخر لئوناردو داوینچی قابل مشاهده است. سازه دیگری که با سیستم وافل ساخته شده، بنای معبد پانتئون رم در سال ۱۱۸ میلادی بود که همچنان می توان از آن بازدید کرد.

 

سقف وافل از چه زمانی در تاریخ پیدا شد؟

از هزاران سال پیش، ایده اجرای سقف وافل به ذهن بشر خطور کرد. در آن زمان هنوز از سیمان و بتن برای ساخت و ساز استفاده نمی کردند اما ایده طراحی سیستم وافل برای سازه هایی که دارای سقف چوبی یا سنگی بودند به کار گرفته شد. این سقف ها جلوه زیبایی به سالن های بزرگ کاخ های باستانی داده بود و معماران از آن ها بسیار استقبال کردند. همچنین، آنچه که از تخت جمشید باقی مانده، نشان از وجود سقف های باربر دو طرفه است که مشابه وافل امروزی اما مربوط به 2500 سال قبل است.

همانطور که اشاره شد نمونه دیگری از کاربرد سقف های وافل را می توان در بنای آکروپلیس یونان مشاهده کرد. بخشی از این سقف هنوز هم در این بنا باقی مانده است که شباهت زیادی به سقف های وافل امروزی دارد.

 

ورود سقف وافل به ایران

اولین بار در سال 1354 از سیستم وافل در ایران استفاده شد. ایستگاه راه آهن اصفهان از اولین بناهایی بود که با استفاده از سقف وافل طراحی شد. با این وجود بسیاری از سازندگان در آن زمان با قالب وافل، مشکل داشتند زیرا از قالب های فلزی یا فایبر گلاس استفاده می شود اما امروزه، سقف وافل را از پلاستیک می سازند.

پیشرفت های بسیاری توسط شرکت های سازنده قالب به چشم می خورد و اکنون می توان جدیدترین نوع قالب های وافل را در ایران مشاهده کرد. این قالب ها را می توان مجدد استفاده کرد.  به همین دلیل به جای خرید قالب وافل می توان پس از هماهنگی با کارفرما و پیمانکار اقدام به اجاره این قالب ها کرد.

زمان پیدایش سقف وافل در جهان

از اوایل قرن 19 میلادی و با پیشرفت حوزه مهندسی، ساخت ساختمان های مختلف با سقف های وافل در آمریکا و کشورهای اروپایی آغاز شد. این سقف ها مزایای بسیاری داشتند و جلوه زیبایی به سقف خانه ها می بخشیدند به همین دلیل، بسیاری از معماران از آن ها در فرودگاه ها، پارکینگ ها، برج های مسکونی، دانشگاه ها، موزه ها و مراکز تجاری استفاده می کردند

. در واقع معروف ترین سازه های جهان مانند موزه آکروپولیس یونان، ساختمان تئاتر ملی لندن، دانشگاه سهیر استانبول ترکیه، ایستگاه مترو واشنگتن آمریکا، موزه هنرهای زیبا مونترال کانادا، فرودگاه بین المللی تورنتو کانادا و غیره ازسقف های وافل استفاده می کردند.

تاریخچه سقف وافل در ایران

در بناهای باستانی باقی مانده از دوره هخامنشیان یعنی 2500 سال پیش، می توان متوجه شد که در آن زمان، سقف ها، باربری دو طرفه داشتند و از الوار چوبی ساخته شده بودند. از طرفی همزمان با دوره هخامنشیان در یونان نیز بنای آکروپولیس در سال  های 429 تا 461 پیش از میلاد از این سقف های وافل برای ساخت سقف استفاده شده بود. از آن پس با شروع قرن 19 میلادی، سقف های وافل بسیار مورد استقبال قرار گرفتند.

کاربرد سقف وافل

سقف وافل را می توان در تمامی پروژه های عمرانی به کار برد. در واقع این سقف ها، پیشرفت چشمگیری در صنعت ساخت و ساز داشته اند. بنابراین در ادامه کاربرد سقف های وافل در برخی سازه های معروف را بیان می کنیم.

·موزه ها

موزه آکروپولیس یونان یکی از شناخته شده ترین آثار ساخته شده با سقف وافل است که مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است.

·فرودگاه ها

در فرودگاه بین المللی تورنتو کانادا از سقف وافل استفاده شده که جلوه زیبایی به این فرودگاه بخشیده است.

·متروها

ایستگاه مترو واشنگتن آمریکا نمونه بارزی از کاربرد سقف های وافل در ساخت ایستگاه های مترو است.

·کاخ های قدیمی

با توجه به شواهد موجود، سقف کاخ ساخته شده در دوره هخامنشیان از سقف وافل بوده که هنوز هم می توان بقایای آن را مشاهده کرد.

·سازه های امپراطورها

همانطور که گفته شد از گذشته تاکنون از سقف های وافل برای ساخت سازه های امپراطوری استفاده شده است. به طور مثال بنای معبد پانتئون رم.

مزیت سقف وافل در سازه ها

با توجه به تاریخچه سقف وافل در ادامه به بیان مزیت های این نوع سقف ها می پردازیم:

·وزن سبک

همانطور که می دانید بتن، مقاومت کششی بسیار پایینی دارد و در سیستم های وافل سعی در رفع این مشکل شده، به همین دلیل استفاده از بتن کاهش یافته و وزن مرده سقف نیز کم شده است.

·حذف تیرچه بلوک

با توجه به این که تمامی مراحل بتن ریزی در سقف های وافل به صورت یکنواخت انجام می شود، سیستم سقف وافل پیکربندی یکپارچه تری نسبت به سقف های سنتی دارد.

·مصرف کم بتن

با توجه به اطلاعاتی که از روابط کلاسیک بتن آرمه داریم، مقاومت کششی بتن بسیار کم به همین دلیل از بتن کم تری در سقف های وافل استفاده شده است.

·قابل اجرا با متریال های مختلف

سقف وافل یک طرفه و سقف وافل دو طرفه را می توان با متریال های مختلفی طراحی و اجرا کرد و این کار را برای مهندسان بسیار راحت کرده است.

·مقاومت بالا در برابر لرزش

سقف های وافل مقاومت و استحکام زیادی دارند به همین دلیل به راحتی در برابر لرزش، فرو نمی ریزند.

جمع بندی

با توجه به تاریخچه سقف وافل می توان متوجه شد که در ایران نیز از سقف های وافل برای سازه های مهم و با قدمت استفاده شده است از جمله آن ها می توان به ایستگاه راه آهن اصفهان و تهران، فرودگاه تبریز، کتابخانه ملی و غیره نام برد.

در واقع سختی کار با قالب های فلزی و فایبرگلاسی سقف های وافل مانع از گسترش این تکنولوژی در گذشته بوده است اما امروزه با توجه به مزایا و کاربردهای این سقف و رفع مشکلات اجرایی، و همچنین گستردگی تولید قالب سقف وافل می توان در ساخت سازه های مختلف استفاده کرد.

برای سفارش انواع قالب های وافل و همچنین همکاری برای پروژه های خود میتوانید به سایت فرازمان مراجعه کنید و با تیم حرفه ای و زبده این شرکت در تماس باشید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید