صفر تا صد طراحی فضای سبز بالکن و تراس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

اگر می‌خواهید برای داشتن فضای سبز بالکن برنامه ریزی کنید و طراحی فضای سبز بالکن را انجام دهید، همراه ما باشید.

زندگی شهری ما این روزها پر از زمان‌هایی است که اصلا فرصتی برای نشستن در کنار فضای سبز و گیاهان پیدا نمی‌کنیم. دوری از محیط زیست و فضای سبز عواقب ناخوش آیندی را به همراه دارد. بر همین اساس لازم است تا هوشمندانه برای داشتن فضای سبز بالکنی زیبا و شاداب تلاش کنید. برای این کار باید اصول مشخصی را بدانید و مزایای داشتن یک فضای سبز شیک و جذاب در بالکن خانه را درک کنید. به این ترتیب انگیزه کافی برای اقدام کسب می‌کنید. در این مقاله از بساز و بچین، هر چیزی که باید از فضای سبز بالکن و نحوه ایجاد آن بدانید را بررسی می‌کنیم تا در این مسیر همراه ما باشید.

 

چرا باید فضای تراس را سرسبز کنید؟

چرا باید فضای تراس را سرسبز کنید؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که علت توصیه به سرسبز کردن فضای تراس چیست؟ چرا این فضا تا این اندازه مورد توجه قرار می‌گیرد و از روزهای پس از پاندمی کرونا، فضای تراس به عنوان بخش مهمی از خانه‌ها مدنظر قرار گرفت؟ در این بخش به بررسی دلایل سرسبز کردن تراس می‌پردازیم.

  • زیبایی و آرامش: یک تراس سبز و دیزاین شده، محیطی زیبا و آرامش بخش است و می‌تواند فضایی دلپذیر برای خانواده و دوستان شما فراهم کند. در این فضا میتوانید کتاب بخوانید، تفریح کنید و مدیتیشن را امتحان نمایید تا آرامش بی اندازه‌ای را تجربه کنید.
  • تمیزی هوا: یکی از موارد مهمی که انگیزه ایجاد فضای سبز در بالکن خانه‌ها در شهرهای بزرگ را پر رنگ می‌کند، تصفیه هوا است. گیاهان در فرآیند تبدیل دی‌اکسید کربن به اکسیژن نقش دارند و باعث پاک شدن هوای اطراف محیط می‌شوند. به این ترتیب میتوانید حال و هوای بهتری را تجربه کنید.
  • جذب آلاینده‌ها: گیاهان می‌توانند برخی از آلاینده‌های هوا مانند دود، گرد و غبار و مواد شیمیایی را جذب کرده و از هوا پاک کنند. به این ترتیب نشستن در حال و هوای یک بالکن سبز و زیبا میتواند ضمن ایجاد روحیه مطلوب، فضا را تغییر دهد و امکان تجربه یک محیط پاک را فراهم کند.
  • حفظ رطوبت: گیاهان می‌توانند رطوبت هوا را افزایش داده و از خشک شدن محیط جلوگیری کنند. بسیاری از افراد برای بهره بردن از همین آیتم، یک دستگاه بخور سرد در فضا قرار می‌دهند تا ضمن بهبود حال و هوای محیط، گیاهان نیز شرایط بهتری را تجربه کنند.
  • کاهش دما: گیاهان با انتقال آب به برگ‌ها و تبخیر آن، باعث خنک شدن محیط می‌شوند و از گرمای اضافی جلوگیری می‌کنند. قطعا وجود گیاهان در فضای سبز بالکن میتواند در گرمای تابستان محیط دلپذیری را برای شما ایجاد کند.
  • حفاظت از ساختمان: گیاهان می‌توانند از تابش مستقیم نور خورشید به ساختمان جلوگیری کرده و باعث افزایش عمر مفید آن شوند. در قسمت بالکن نیز چنین شرایطی وجود دارد و سرسبزی آن موجب مراقبت بیشتر از پنجره‌های داخلی ساختمان می‌شود.
  • تنوع زیستی: ایجاد فضای سبز محیطی را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید از گل و گیاه یا پرندگان مورد علاقه‌تان نگهداری کنید. تنوع زیستی فوق العاده در این فضا میتواند به شما حال و هوای ویژه‌ای بخشیده و محیطی بی نظیر را خلق کند.

 

چگونه میتوان فضای سبز بالکن را دیزاین کرد؟

چگونه میتوان فضای سبز بالکن را دیزاین کرد؟

برای دیزاین فضای سبز بالکن، باید اصول مشخصی را بدانید و مراحلی را پله به پله طی کنید. به این ترتیب میتوانید فضایی دلپذیر، اصولی و جذاب تجربه کنید و از همه چیز به شکلی مطلوب استفاده نمایید. در این بخش قصد داریم مراحل ایجاد فضای سبز بالکن را به زبانی ساده و گویا مرور کنیم تا شما نیز بتوانید با ساده‌ترین لوازم برای آن اقدام کنید.

 

1. انتخاب گیاهان مناسب فضای سبز بالکن

قبل از هر کاری باید براساس اقلیم و شرایط آب و هوایی محیط زندگی‌تان و بالکن، گیاهانی را انتخاب کنید. نورگیر بودن فضا، بادگیر بودن و موقعیت آب و هوایی همگی در این انتخاب دخیل است. شما میتوانید در این راستا با متخصصین طراحی فضای سبز مشورت کنید و یک دید صحیح از انتخاب گیاهان مناسب داشته باشید. اگر فضای بالکن شما بسته باشد، گیاهان آپارتمانی گزینه مناسبی هستند. اگر فضای بالکن باز باشد، به گیاهان مقاوم‌تری نیاز دارید و گزینه های محوطه میتوانند انتخاب بهتری برای‌تان محسوب شوند.

 

2. دیزاین فضای سبز بالکن

شما باید یک دید کلی از فضای بالکن داشته باشید. متخصصین این حوزه میتوانند محیط شما را هر چند بزرگ یا کوچک، دیزاین کنند. برای این کار باید نیازهای خودتان را تعیین کنید تا فضا سازی به راحتی انجام شود. به این منظور کافی است باربیکیو، نشیمنی خاص یا فضایی برای مدیتیشن و... را تعیین نمایید و براساس نیاز شخصی دست به طراحی بزنید. طراح معمولا براساس شرایط و موقعیت بالکن، همه چیز را جانمایی می‌کند تا بتوانید متناسب با نیازهای خودتان فضایی دلپذیر را تجربه کنید.

 

3. استفاده از گلدان‌ها و فضای مناسب

هر گیاهی که مدنظر داشته باشید، باید در بستری مناسب کاشته شود. براساس نوع گیاه و ابعاد بالکن، باید گلدان های مناسبی را انتخاب کنید. گاهی نیز فضا تاحدی بزرگ است که میتوان با بستر سازی مناسب و بررسی میزان رشد ریشه گیاهان انتخابی، باغچه ای کوچک و آب بندی شده ایجاد نمود. یادتان باشد که این اقدامات باید توسط افراد متخصص انجام شود تا دچار تخریب و هزینه های بعدی نشوید.

 

4. استفاده از تزیینات مخصوص بالکن

شما باید فضا را طوری دیزاین کنید که امکان استفاده از تزیینات ویژه محیط فراهم شود. تزیینات مخصوص بالکن گزینه خوبی برای شما است تا بتوانید براساس سلیقه شخصی و سبک دیزاین، از آن استفاده کنید. تزیینات همیشه سبک های مختلفی دارند که باز هم متناسب با سلیقه و سبک طراحی میتوانید دست به انتخاب بزنید. اضافه کردن تزییناتی مانند فرش بالکن، چراغ‌های نورپردازی، صندلی‌های راحت، گرین وال و... میتواند جانی دوباره به فضا اضافه کند.

 

5. نظم و ترتیب

شاید تصور نکرده باشید که نظم و ترتیب در فضای سبز بالکن تا چه اندازه اهمیت دارد. زمانی که همه چیز به شکلی اصولی اجرا می‌شود و نظم یا مقررات مشخصی دارد، قطعا میتوانید حال و هوای بی نظیری را تجربه کنید. چرا که نتایج تلاش‌تان برای کاشت و اجرای یک دیزاین مشخص، تا مدت‌ها قابل دسترس و لذت بردن است. مراقبت و نظم دادن به گیاهان و دیگر تزیینات بر روی بالکن، عمر آن‌ها را اضافه می کند و شرایطی را برای یک تجربه بی نظیر فراهم می‌نماید. در همین راستا  برنامه‌ریزی برای مراقبت و آبیاری منظم گیاهان، به رشد سالم آن‌ها و افزایش مدت زمان طول عمرشان کمک خواهد کرد و فضای سبز بالکن شما را تازه و زنده نگه خواهد داشت.

 

مرحله به مرحله طراحی فضای سبز بالکن

مرحله به مرحله طراحی فضای سبز بالکن

ایجاد یک فضای سبز جذاب و زیبا در بالکن، می‌تواند برای شما امکان یک تجربه بی نظیر را فراهم کند. مرحله به مرحله طراحی باید مطابق با اصول مشخصی باشد تا امکان بهره مندی از زیبایی بصری آن فراهم شود. با کمک این مراحل میتوانید بدون دردسر و نگرانی، از تک به تک لحظات حضور در فضای سبز بالکن لذت ببرید و حاصل تلاش خودتان را مشاهده کنید.

 

1. برنامه‌ریزی و طراحی بالکن

برنامه‌ریزی و طراحی بالکن

برنامه‌ریزی برای دیزاین بالکن از جمله بخش‌های پایه‌ای و مهم محسوب می‌شود. مساحت بالکن و تعیین نوع گیاهان و اندازه گلدان یا باغچه‌های مورد استفاده در همین مرحله خواهد بود.   نیاز سنجی دقیق کارفرما و آگاهی از تمام جزییات توسط افراد متخصص در همین مرحله است. اگر به صورت شخصی برای خودتان این کار را انجام می‌دهید، حتما نیازهای واقعی و انتظاراتتان را یادداشت نمایید تا در نهایت همه جزییات را مورد ارزیابی قرار دهید. نقشه‌کشی برای تعیین موقعیت گلدان‌ها، قاب‌ها، و سایر المان های دکوراتیو فضای بالکن نیز در همین مرحله انجام می‌شود. شما میتوانید مطابق با فضای رویایی که در ذهن‌تان داشتید، این فضا را دیزاین کنید.

 

2. انتخاب گیاهان مناسب با اقلیم

انتخاب گیاهان مناسب با اقلیم

انتخاب گیاهانی که مناسب برای شرایط نور و اقلیمی بالکن شما هستند، یکی از کارهای تخصصی و کلیدی است.  به عنوان مثال، گیاهانی با تحمل نور کم برای بالکن‌هایی که در سایه هستند، گزینه خوبی محسوب می‌شوند. برعکس گیاهانی که نیازمند نور مستقیم هستند، برای بالکن‌های پر نور گزینه مناسب تری محسوب می‌شوند. انتخاب هوشمندانه گیاه کمک می‌کند تا دچار هزینه های مضاعف برای کاشت مجدد گیاهان جدید نشوید. مراقبت و نگهداری از گیاهانی که در طراحی به آن ها می‌پردازید، بهترین بخش این ماجرا است. انتخاب گیاهان با اندازه و شکل‌های مختلف برای ایجاد تنوع و زیبایی در بالکن و فضای سبز آن، اقدام مهمی است که باید زیر نظر متخصصین انجام دهید.

 

3. گلدان ها را انتخاب کنید

گلدان ها را انتخاب کنید

در سومین مرحله از طراحی فضای سبز بالکن، باید به انتخاب گلدان‌ها بپردازید. شما نیاز دارید تا گلدان هایی جذاب و زیبا داشته باشید و براساس ابعاد و مساحت بالکن نسبت به انتخاب آن ها اقدام کنید. استفاده از گلدان‌ها و ظروفی که مناسب برای گیاهان انتخابی شما باشند، میتواند کیفیت اجرا را تحت تاثیر قرار دهد. تعیین سیستم آبیاری نیز بخش جذاب دیگری است که میتوانید به آن بپردازید. از سوی دیگر انتخاب ظروف با زهکشی مناسب برای جلوگیری از ایجاد آب‌ریزی و آسیب به مصالح بالکن، نکته مهمی است که حاصل تجربه طراحان این حوزه محسوب می‌شود.

 

4. نصب گیره‌ها و سازه‌های مخصوص

نصب گیره‌ها و سازه‌های مخصوص

اگر در طراحی فضای سبز بالکن نیاز به گیره‌های خاص، قفسه‌های مشخص یا قاب‌های دکوراتیو دارید، در این مرحله باید همه آن ها را جانمایی کنید. نصب المان های حمایتی مانند قفسه‌ها، قاب‌ها، و پایه‌های گلدان برای نگهداری گیاهان در ارتفاع‌های مختلف و ایجاد زیبایی و تنوع، اقدام مهمی است که باید به آن بپردازید. یادتان باشد که اگر عاشق گرین وال هستید، اجرای آن دقیقا در همین مرحله انجام می‌شود.

 

5. سیستم‌های مکانیزه آبیاری

سیستم‌های مکانیزه آبیاری

اگر بودجه کافی در اختیار داشته باشید، میتوانید جهت اجرای برنامه‌ریزی برای آبیاری منظم و مراقبت از گیاهان شامل، سیستم آبیاری مکانیزه را اجرا کنید. گاهی نیز آبیاری قطره‌ای ایده خوبی است تا بتوانید حال و هوای محیط را تغییر دهید. سیستم های مکانیزه با ایجاد محیطی مناسب برای رشد گیاهان، کمک می‌کنند تا فضای سبز بالکن شما به مدت طولانی تری حال و هوای زیبایی داشته باشد. استفاده از سیستم‌های آبیاری خودکار برای آسانی در مراقبت از گیاهان، ایده جذابی است.

 

6. افزودن عناصر دکوراتیو در بالکن

افزودن عناصر دکوراتیو در بالکن

اگر عاشق جستجو در پینترست باشید، قطعا علاقه زیادی به عناصر دکوراتیو در بالکن دارید. زیبایی و جذابیت این فضا همراه با اکسسوری ها، چند برابر می‌شود. افزودن عناصر دکوراتیو مانند فرش، پتوها، و گلدان‌های زیبا برای افزودن شخصیت و زیبایی به فضا، ایده جذابی است تا بتوانید حال و هوایی خاص را تجربه کنید. معمولا این بخش ها سلیقه‌ای است و میتواند پس از اجرای کامل عملی شود.

 

7. نورپردازی فضای سبز بالکن

نورپردازی فضای سبز بالکن

یکی از اثربخش ترین گزینه‌ها برای بهبود زیبایی بصری بالکن، استفاده از نورپردازی است. شما میتوانید با نورپردازی هوشمندانه در فضای بالکن، حس خاصی را منتقل کنید. اضافه کردن نورپردازی جذاب و ایمن کمک می‌کند تا بالکن شما در شب هم زیبا به نظر رسد. به این منظور می‌توانید از لامپ‌های چراغ مخصوص بالکن یا حتی شمع‌ها و ریسه های نورانی استفاده کنید و محیطی رویایی را خلق نمایید.

 

8. حفاظت در برابر عوامل خارجی

 حفاظت در برابر عوامل خارجی

استفاده از پارچه‌ها یا پرده‌های مخصوص بالکن برای محافظت از گیاهان در برابر باد، باران یا نور خورشید شدید، ایده مناسبی است تا بتوانید ضمن ایجاد محیطی مناسب از گیاهان و فضای ایجاد شده مراقبت کنید. یادتان باشد که این اقدام باید در چارچوب ضوابط بصری شهرداری منطقه محل زندگی‌تان باشد. در غیر اینصورت همسایه‌ها میتوانند از شما شاکی باشند. هیچ چیزی نباید دید بصری سایرین را دچار مشکل کند.

 

9. تمیزی و نظافت محیط

بهترین شوینده ها برای خانه تکانی

پس از اجرای تمام جزییات در فضای سبز بالکن، نوبت به تمیزی و نظافت محیط می‌رسد. شما میتوانید با در نظر گرفتن تمام جزییات، محیط بالکن را از هرگونه کثیفی پاک کنید و خاک اضافی را ازبین ببرید. برای ایجاد نمای بهتر استفاده از موکت سبز یا چمن مصنوعی ایده جذابی است. اگر محیط بالکن شما دارای لوله کشی آب باشد و کفشوی مخصوص داشته باشد، میتوانید با گرفتن آب در نواحی مجاز، گرد و خاک را پاک نمایید. پاک کردن ظروف و گلدان‌ها برای حفظ بهداشت گیاهان و سمپاشی در صورت نیاز، از جمله اقدامات مهمی است که باید به آن بپردازید.

 

کلام آخر

اگر شما هم عاشق فضای سبز بالکن هستید و از حضور در این فضا حس خوبی دریافت می‌کنید، باید برای داشتن چنین فضایی دست به کار شوید. استفاده از گام به گامی که در بالا برای شما شرح داده‌ایم، کمک می‌کند تا یک تجربه بی نظیر برای خودتان و اعضای خانواده بسازید.

ایده شما برای ایجاد فضای سبز بالکن چیست؟ نظرتان را برای ما بنویسید.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید