سردر نما رومی، شکوه ساختمان را از ابتدا نشان دهید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۱

سردر نما رومی چیست؟ ویژگی‌ها و مزایای استفاده از سردر نمای رومی، انواع متریال‌های سردر نما رومی، نحوه نگهداری از سردر نمای رومی، هزینه اجرای سردر نما رومی

از سبک‌ها و طراحی‌های مختلف در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها از سبک کلاسیک پیروی می‌کنند. مدت‌هاست که شاهد استفاده از نما رومی در ساختمان‌ها هستیم. نمای رومی همانطور که از نام آن پیداست یادآور شاهکار هنری روم باستان بوده که‌ زیبایی منحصر به فردی دارد و از آن در ساختمان‌های مختلف مسکونی، اداری، تجاری، فرهنگی و ... استفاده می‌شود. یکی از قسمت‌های جذاب و باشکوه این نوع نما، سردر نمای رومی است که در این مطلب قرار است درباره ان صحبت کنیم.

 

سردر نما رومی چیست؟

سردر نما رومی زیبای سفید

نمای رومی به نماهایی گفته می‌شود که در آن از جزییات و المان‌های متعددی مانند ستون‌ها، نرده سنگی صراحی، قرنیز و قوس‌های گرد و عریض به صورت متقارن در دو طرف استفاده شده است که گویی قدم به روم باستان گذاشته‌ایم. در نماهای رومی از جزییات زیاد و با پیچیدگی فراوان متقارن استفاده شده است. ستون‌های سنگی در چنین نمایی بلند و تزیین شده که به شیوه های دوریک، کرنتین و یونیک بوده که در قسمت‌های مختلف مانند ورودی ساختمان، تراس و ... تعبیه شده است. سرستون، صراحی، مجسمه، کتیبه و ... سایر المان‌های نمای رومی هستند که در بخش سردر نمای رومی هم به کار می‌روند.

نمای رومی یکی از متداول‌ترین نماهای ساختمانی است که نشان‌دهنده‌ قدرت و شکوه بوده و سنخیتی با معماری ایرانی ندارد اما بسیار چشمگیر و زیبا است. استفاده از سر در نما رومی بسیار گسترش یافته است و امروزه شاهد استفاده از آن در مقیاس وسیع هستیم.

 

ویژگی‌های سردر نما رومی

سردر نما رومی با فضای سبز

سردر نماهای رومی از نظر شکل و ساختار از سایر طراحی‌ها متفاوت هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را در یک نگاه تشخیص داد، از جمله:

  • قوس‌های گرد و عریضی دارند
  • میان المان‌های نمای رومی تقارن وجود دارد
  • پنجره‌های آن بلند (اصولا از کف تا سقف)، صاف یا قوس دار هستند
  • دارای سقف بلند بوده که جلال و شکوه ساختمان را به رخ می‌کشد.

 

مزایای استفاده از سردر نمای رومی

سردر نما رومی

جلوه ای از نما رومی

مزایای استفاده از سردر نما رومی در ساختمان‌ها عبارتند از:

  • ایجاد هویت به ساختمان: سردر نمای رومی ساختمان نوعی تاکید بر طراحی است که در ابتدای ورود به ساختمان هویت آن را می‌نمایاند. نمای رومی دارای هویت بصری متمایز است که داستان‌های اساطیری را به تصویر می‌کشد.
  • سپر مانع در برابر عوامل خارجی: طراحی خاص نمای رومی از ساختمان در برابر باران، باد، رطوبت و تغییر دمای شدید و همچنین خوردگی محافظت می‌کند.
  • افزایش بهره‌وری انرژی: نماهای رومی به دلیل اینکه هوا و دمای ورودی را از طریق پنجره تنظیم کرده و میزان نفوذ نور را تعیین می‌کنند منجر به افزایش بهره‌وری انرژی ساختمان می‌شوند.

از اصلی‌ترین دلایل رواج نمای رومی تجمل گرایی و طرح شیک و لوکس آن است. در گذشته اجرای نمای رومی عمدتا برای ساختمان‌های خاص مانند اماکن فرهنگی، مجتمع‌های لوکس و ... انجام می‌شد اما با گذشت زمان مصالح آن بیشتر در دسترس قرار گرفت در نتیجه استفاده از این سبک نما افزایش یافت که در ساخت ویلا، ساختمان دو طبقه، چند طبقه، تالار و ... دیده می‌شود.

 

بخوانیدطرح های جدید نما رومی ویلایی در سال 2023

 

انواع متریال‌های سردر نما رومی

ظاهر شیک و لوکس سردر نما رومی

از انواع متریال‌ها در ساخت نما رومی و همین‌طور سردر نمای رومی استفاده می‌شود که هر کدام زیبایی‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند، از جمله:

1. سردر نمای رومی سنگی

سنگ‌های ساختمانی جزو بهترین متریال‌ها در اجرای نمای رومی هستند که شکوه و زیبایی خاصی به ساختمان می‌بخشند و دوام و ماندگاری بالایی دارند. انواع سنگ‌های مورد استفاده در ساخت و اجرای نمای رومی عبارتند از:

  • مرمر
  • گرانیت
  • تراورتن
  • سنگ آهک

هر سنگ مناسب مکان خاصی است که با توجه به نوع سازه، مدت زمان استفاده، آب و هوا، بودجه و ... انتخاب می‌شود. به عنوان مثال سنگ مرمر در سازه‌هایی که در معرض تابش نور خورشید قرار دارند انتخاب مناسبی نیست. سنگ‌های تراورتن در برابر ضربه مقاومت بالایی داشته و به راحتی نمی‌شکنند بنابراین مناسب استفاده در مکان‌های پر رفت و آمد است.

2. سردر نما سیمان

اجرای نمای رومی با سنگ هزینه نسبتا بالایی دارد که می‌توان آن را با سیمان جایگزین کرد. سر در نمای رومی با سیمان زمانی جلوه و شکوه سنگ را خواهد داشت که مطابق ضوابط و اصول به بهترین نحو اجرا شوند در این صورت می‌توان از ظاهر به جود آمده لذت برد.

3. سردر نما سرامیک

سردر نمای سرامیک را می‌توان با ملات اجرا نمود که معمولا در ساختمان‌های کم ارتفاع به کار می‌رود. اگر خواهان اجرای نمای سرامیک به روش خشک هستید، سرامیک سرعت اجرای بالایی دارد که مقاومت و دوام آن زیاد است.

4. سردر نما رومی با مصالح پیش ساخته (پلی استایرن و جی‌اف‌آر‌سی)

مصالح پیش ساخته در ساخت و اجرا سر در نما به شیوه رومی کاربرد دارند که سرعت اجرای آن‌ها بالا بوده و از نظر اقتصادی به صرفه هستند. نمای رومی پلی استایرن وزن کمی داشته و عایق رطوبتی و حرارتی به شمار می‌آید. نماهای رومی پیش ساخته تنوع رنگی بالایی دارند و حتی پس از اجرا نیز می‌توان آن‌ها را رنگ آمیزی کرد. 

جی.اف.آر.سی نوعی نمای بتنی بوده که وزن آن سبک است و می‌توان در تمام اقلیم‌ها در مدت زمان کم اجرا کرد. جی اف آر سی که جزو مصالح پیش ساخته است را می‌توان با ملات و اسکوپ یا به روش خشک با جوش، مهره و پیچ اجرا کرد.

 

نحوه نگهداری از سردر نمای رومی

استفاده از سردر نما رومی در ساختمان سازی

ظاهر دلنشین سر در نما رومی

برای حفظ زیبایی نمای رومی برای مدت طولانی باید سطح متریال‌های مورد استفاده در نما به ویژه سنگ را با سیلر پوشاند. اجرای سیلر در نمای رومی به صورت دوره‌ای در بازه زمانی 3 تا 5 ساله اجرا می‌شود که می‌تواند به یکی از دو روش زیر باشد:

  • سیلر تقویتی: سیلر تقویتی باعث می‌شود نما مرطوب به نظر رسیده و سطح سنگ تیره شود.
  • سیلر طبیعی: سیلر طبیعی از سطح نما بدون هیچگونه تغییر شکل و ظاهر محافظت می‌کند.

 

بخوانید: معرفی انواع سنگ نما با عکس، برای ویلادارها و آپارتمان‌سازها

 

هزینه اجرای سردر نما رومی

نمای رومی

منظره ای از سر در نما رومی

هزینه اجرای نمای ساختمان در سبک رومی با توجه به برخی عوامل متغییر است، از جمله:

  • نوع المان
  • جنس متریال
  • ارتفاع ساختمان
  • موقعیت جغرافیایی
  • روش اجرای نمای رومی
  • ...

برای اینکه بتوان برآورد دقیقی از هزینه اجرای نمای رومی داشت بهتر است با مشاوران اجرایی نمای رومی در ارتباط بوده تا با بررسی عوامل و پروژه مد نظر، پیش فاکتور و قیمت دقیق اجرای نمای رومی ارائه شود.

 

بخوانید: نمای آجری مدرن و داستان‌های متریالی که هیج‌وقت قدیمی نمی‌شود!

 

کلام آخر

سر در نما رومی یکی از زیباترین طرح‌ها است که جلوه کلاسیک و لوکس به ساختمان داده و هر روزه بر متقاضیان استفاده از آن افزوده می‌شود. قیمت تمام شده نمای رومی به دلیل برخورداری از جزئیات و ریزه‌کاری‌ها به نسبت سایر نماهای ساختمان بالاتر است اما زیبایی ظاهری و کیفیت آن برای سالیان طولانی حفظ می‌شود در نتیجه ارزش هزینه کردن را دارد. نظر شما چیست؟

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید