چه نوع کابینتی مناسب مناطق مرطوب است

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

هنگامی که قصد خرید کابینت برای منزل خود را دارید؛ در کنار توجه به سلیقه و طرح و رنگ کابینت مورد نظر، حتما به محیط زندگی خود نیز توجه کنید. باید بررسی کنید که کدام دسته از کابینت‌ها مقاومت بیشتری در محل و محیط زندگی شما دارند.

هنگامی که قصد خرید کابینت برای منزل خود را دارید؛ در کنار توجه به سلیقه و طرح و رنگ کابینت مورد نظر، حتما به محیط زندگی خود نیز توجه کنید. باید بررسی کنید که کدام دسته از کابینت‌ها مقاومت بیشتری در محل و محیط زندگی شما دارند. معمولا در مناطق مرطوب و به خصوص شمال کشور، معضل انتخاب کابینتی بادوام همیشه مطرح است.  برای استعلام قیمت کابینت آشپزخانه و خرید کابینت بهتر است با یک کابینت‌کار حرفه‌ای مشاوره تخصصی داشته باشید.

 

رابطه کابینت و رطوبت

بین میزان رطوبت هوا و محیط زندگی با حفظ سلامتی کابینت آشپزخانه، یک رابطه کاملا مستقیم و دو طرفه وجود دارد. در محل زندگی شما هر چقدر میزان رطوبت بیشتر باشد، در مقابل کابینت‌های آشپزخانه خیلی سریع‌تر خم خواهند شد یا متورم و تاب برداشته می‌شوند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که در صورت نبود هیچ گونه رطوبتی در محیط آشپزخانه، کابینت‌ها ترک خورده و دارای شکاف خواهند شد. رابطه بین رطوبت و کابینت بیشتر درباره آن دسته از کابینت‌هایی صدق می‌کند که کاملا از چوب خالص تولید شده‌اند. انواع کابینت کلاسیک مانند انواع مختلف کابینت نئوکلاسیک یا ممبران در این دسته قرار دارند.

زمانی که میزان رطوبت بالا می‌رود، کابینت‌هایی که از چوب خالص هستند، دچار انبساط خواهند شد. منبسط شدن چوب در برابر رطوبت به علت خواص طبیعی آن است. اگر چوب خام در برابر رطوبت قرار داشته باشد، به مرور زمان این رطوبت را به خود جذب کرده و دچار آسیب‌دیدگی خواهد شد. معمولا اولین آسیب‌هایی که رطوبت به کابینت‌های آشپزخانه وارد می‌کند، تغییر شکل درها و ایجاد تورم در اجزای کابینت است. در صورت ادامه داشتن این مشکل؛ کابینت‌ها به علت وجود رطوبت زیاد بهترین محل برای زندگی حشره‌ها و سوسک‌ها خواهند بود.

در برخی موارد کابینت‌ساز برای حل این مشکل، اقدام به رنگ کردن کابینت چوبی می‌کند. رنگ‌آمیزی کردن کابینت‌های چوبی تا حدی می‌تواند در حل این مشکل موثر واقع شود؛ اما بازهم روش کاملا تضمینی برای حل مشکلات ناشی از رطوبت نخواهد بود. به یاد داشته باشید کابینت‌های از جنس چوب خالص به هیچ عنوان برای مناطق مرطوب و شمال کشور مناسب نیستند. اگر می‌خواهید از مشکلات موجود در این کابینت‌ها در امان باشید، باید کابینت‌هایی با مواد اولیه متفاوتی سفارش دهید.

علت استفاده از نوع خاص کابینت در مناطق مرطوب و شمال کشور

با توجه به تمامی اشکالات چوب طبیعی در صنعت کابینت‌سازی مناطق مرطوب، برخی گمان می‌کنند محصولات مصنوعی و فرآوری شده دیگری مانند کابینت ام دی اف برای منطقه‌های مرطوب می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. باید گفت ام دی اف نیز کاملا شرایطی مانند چوب طبیعی را در محیط مرطوب دارد. ام دی اف نمی‌تواند در برابر رطوبت مقاومت لازم را داشته باشد. همان‌ طور که می‌دانید مواد اولیه تشکیل‌دهنده آن، خرده ریز چوب طبیعی است. به همین علت ام دی اف نیز خواص چوب را در برابر رطوبت دارد. برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به اجزای کابینت می‌توانید از روکش‌های ضد آب برروی بدنه کابینت‌های آشپزخانه خود استفاده کنید. بنابراین تنها کابینت‌هایی برای مناطق مرطوب و شمال کشور مناسب هستند که دارای روکش‌های 100% ضد آب باشند.

 

آیا کابینت ‌های مدرن مناسب مناطق مرطوب و شمال کشور هستند؟

آن دسته از کابینت‌ها که کابینت مدرن هستند و امروزه طرفداران زیادی دارند، بیشتر در آشپزخانه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند و جزو کابینت‌های مناسب برای مناطق مرطوب و شمال کشور به‌حساب می‌آیند. کابینت‌های مدرن در دو نوع مات و براق تولید می‌شوند که روکش مات یا براق آن‌ها از جنس موادی 100% ضد آب تولید می‌گردد. یکی از موادی که در تولید روکش کابینت مدرن استفاده می‌شود، ملامینه است. روکش‌های ملامینه قیمتی بسیار مناسب و به‌صرفه‌ای دارند. همچنین دارای استحکام بالا در مواجه با رطوبت و محیط مرطوب هستند. یکی از ویژگی‌های خوب ملامینه تنوع رنگی آن است. به جز این روکش‌ها، روکش‌های PVC گزینه خوبی برای کابینت مدرن هستند. این دسته از روکش‌ها نیز در برابر محیط مرطوب مقاومت زیادی دارند و در اثر مواجه شدن با محیط‌های مرطوب در طولانی مدت، دچار آسیب‌های جدی نخواهند شد.

کابینت‌های مدل انزو مانند مدل‌های کابینت هایگلاس، لمی گلاس و پلی گلاس، جزو کابینت‌های مناسب برای مناطق مرطوب هستند. در این دسته از کابینت‌ها روکش پلکسی گلاس (روکشی براق)، برروی بدنه کابینت و درب‌های آن نصب می‌شود. با نصب روکش پلکسی گلاس، مقاومت کابینت‌های مدل انزو در مواجه با رطوبت افزایش خواهد یافت. همچنین این دسته از کابینت‌ها دارای روکش‌های دیگری مانند پی وی سی و پلی استر هستند. این دو روکش در کابینت مدرن، سبب پلی اورتان و پولیشی شدن کابینت می‌شوند. این دسته از کابینت‌ها اگر در معرض خطراتی مانند خراشیدگی و اجسام تیز قرار نگیرند در برابر رطوبت سالم خواهند ماند.

مواد خام و اولیه هر کابینت از ام دی اف است. در نتیجه تا وقتی که روکش کابینت در زمان مراحل تولید مقاوم شده باشد، دیگر ام دی اف رطوبت را به خود جذب نمی‌کند. کابینت‌های انزو و کابینت مدرن که با روکش‌های پی وی سی و ملامینه تولید شده‌اند، دارای مزیت‌های دیگری نیز هستند:

  • دارای ظاهری زیبا و شیک و در عین حال ساده
  • امکان نصب سریع و آسان در کمترین زمان ممکن
  • داشتن قیمتی مناسب‌تر نسبت به کابینت‌ کلاسیک
  • دارای تنوع بالا در رنگ و طرح

 

آیا کابینت ‌های سبک کلاسیک مناسب مناطق مرطوب و شمالی کشور هستند؟

معمولا و در بیشتر مواقع همه افرادی که در شمال یا جنوب کشور و در مناطق با رطوبت بالا زندگی می‌کنند، به دنبال بهترین کابینت‌ها برای آشپزخانه خود هستند. این افراد معمولا طالب طرح‌های ساده و کابینت مدرن و کابینت هایگلاس نیستند. این دسته از افراد برای آشپزخانه خود بیشتر به سمت خرید کابینت مانند کابینت کلاسیک و دیگر مدل‌های آن مانند کابینت نئوکلاسیک می‌روند. این دسته از کابینت‌ها دارای طرح و نقش زیبا و کنده‌کاری‌های سنتی و کلاسیک هستند. البته باید در نظر داشت که کابینت کلاسیک و مدل‌های دیگر آن بیشتر مناسب آشپزخانه‌های بزرگ هستند. اگر کابینت نئوکلاسیک را در آشپزخانه کوچک استفاده کنید؛ فضای آشپزخانه شما کوچک‌تر از حد معمول نشان داده می‌شود.

بدنه کابینت کلاسیک نیز درست همانند کابینت مدرن و کابینت‌های انزو از تخته و ورقه‌های ام دی افی تولید می‌شود. کابینت‌های تماما چوب که از خانواده کابینت کلاسیک هستند، از مواد خام و اولیه ام دی اف تولید نمی‌شوند. در مراحل تولید این دسته کابینت‌ها، معمولا درب‌های کابینت از جنس چوب و یونیت کابینت از ام دی اف، است. معمولا برای تولید کابینت کلاسیک از چوب‌های درختان گردو، راش، ملچ و بلوط استفاده می‌شود. اگر کسی قصد خرید کابینت تمام چوب را در شمال کشور داشته باشد، پیش از نصب نهایی کابینت، یک لایه از رنگ پلی استر و یا پلی اورتان برروی کابینت کشیده می‌شود. این کار از آسیب رسیدن به مغز چوب در اثر رطوبت جلوگیری می‌کند. قیمت کابینت در سبک‌های کلاسیک بیشتر از مدرن است.

کابینت ممبران نیز از دیگر گزینه‌های مناسب برای منطقه‌های مرطوب است. البته باید پیش از سفارش و نصب این دسته از کابینت‌ها، از کیفیت بالای چسب مورد استفاده در بدنه کابینت و دستگاه پرس روکش، مطمئن شوید. اگر کیفیت کار کابینت‌کار خوب نباشد؛ در اثر رطوبت و گذشت زمان، روکش کابینت از مغز آن جدا خواهد شد و به مرور زمان ام دی اف به‌کار رفته در کابینت ممبران، آسیب خواهد دید.

برخی از افراد می‌خواهند تمام آشپزخانه خود را با کابینت‌های چوبی پر کنند. در این صورت می‌توان از کابینت‌های روکش چوب در آشپزخانه استفاده کرد. این کابینت‌ها دارای بدنه و درب‌هایی از جنس ام دی اف هستند که با یک روکش نازک از چوب‌های راش، گردو، بلوط یا ملچ پوشیده شده‌اند. همچنین در زمان ساخت این کابینت‌ها از یک لایه رنگ پلی استر هم استفاده می‌شود تا کابینت در برابر رطوبت مقاوم‌تر شود.

 

سخن آخر

افراد ساکن در شمال کشور معمولا از کابینت کلاسیک برای آشپزخانه خود استفاده می‌کنند. این دسته از کابینت‌ها در برابر دیگر مدل‌ها برای مناطق مرطوب گزینه خوبی هستند. بعد از نصب هر کدام از مدل‌های کابینت بهتر است از روکش‌های 100% ضد آب استفاده کنید. شما هر کابینتی که در آشپزخانه خود قرار دهید، در اثر رطوبت و به مرور زمان (برخی از کابینت‌ها زودتر و برخی دیرتر)، از بین می‌رود. بنابراین پیش از آسیب جدی کابینت‌های آشپزخانه، از روکش‌های ضد آب استفاده کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله