چیدمان منزل با صندلی چوبی لهستانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

صندلی لهستانی به ‌دلیل طراحی ساده و مینیمال قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف را دارد. از جمله کاربردهای آن می‌توان به استفاده در آشپزخانه، محل کار، کافی‌شاپ‌ها، پذیرایی و نشیمن و تراس اشاره کرد.

طراحی و مدل برخی از مبلمان‌ها و صندلی‌ها به اندازه‌ای زیبا است که توجه افراد مختلف را به خود جلب می‌کند. صندلی لهستانی نیز یکی از این نوع مبلمان‌های محبوب و پرطرفدار محسوب می‌شود. شاید تاکنون اسم این نوع مبلمان را نشنیده باشید و تصور درستی نیز، از مدل و طراحی این گونه مبلمان نداشته باشید. در حالت کلی به صندلی‌هایی که در طراحی آن­ها از چوب خمیده استفاده می­شود، مبلمان لهستانی می­گویند. اگر قصد خرید مبلمان جدیدی را دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با مبلمان چوبی تونت یا لهستانی آشنا شوید.

چیدمان منزل با صندلی چوبی لهستانی

معرفی صندلی لهستانی

پیش از هر چیزی بهتر است با این مدل صندلی آشنا شویم تا با شناخت بهتری از آن در چیدمان منزل استفاده کنیم. استفاده از چوب خمیده در طراحی صندلی چوبی لهستانی مهم‌ترین ویژگی آن محسوب می‌شود. طراحی ظریف و زیبا نیز از دیگر ویژگی‌های آن است. با توجه به استفاده از چوب‌های خمیده در طراحی صندلی لهستانی این محصول را با اسم چوب خم یا bentwood نیز می‌شناسند. احتمالاً همه ما این مدل مبلمان را در کافه‌ها رستوران‌ها و دیگر مکان‌های عمومی دیده باشیم، اما تاکنون با اسم دقیق آن را نمی­شناختیم.

نخستین بار یک فرد آلمانی از چوب خمیده برای ساخت این صندلی استفاده کرد و به همین علت در نام­گذاری این مبلمان به سازنده آن اشاره می­شود. این فرد آلمانی-اتریشی مایکل تونت نام داشت و در قرن ۱۹ این ایده ساخت صندلی چوبی خمیده را خلق کرد. مایکل تونت این کار را به وسیله بخار داغ و قرار دادن قطعات چوب در چسب جوشانده انجام داد. شیوه ساخت این مبلمان توسط مایکل تونت به گونه‌ای بود که ابتدا چوب را در بخار اشباع شده کاملاً گرم می‌کرد، تا جایی که بتوان آن را به راحتی و بدون ایجاد ترک خم کند.

گرم کردن چوب‌ها به وسیله بخار در کوره‌های گرمایشی بزرگ انجام می‌شد؛ پس از آن چوب‌ها به صورت دستی در قالبی قرار می‌گرفتند و خم می‌شدند. این صندلی‌ها نخستین بار توسط یک مهاجر لهستانی در ایران ساخته شدند به همین علت در ایران به نام صندلی لهستانی معروف هستند. می­توان گفت که همه ما حداقل یک­بار مدلی از این محصول را که با نام پادشاه صندلی‌ها شناخته می‌شود، مشاهده کرده­ایم. از جمله دلایل اصلی محبوب و پرطرفدار بودن صندلی چوبی لهستانی طراحی مینیمال و اقتصادی آن است.

تنها مدت زمان کمی از تولید این محصول گذشته بود که در تمامی کافه‌های اروپایی مورد استفاده قرار گرفت. کافه‌های اروپایی با سبک مینیمال و ساده از این نوع صندلی برای تزئین و طراحی دکوراسیون داخلی خود استفاده می‌کردند. تمایل مردم برای استفاده از این نوع مبلمان در خانه و کافه‌های خود مایکل تونت را به ثروت بسیاری رساند. این ثروت زیاد موجب شد تا مایکل در سراسر اروپا کارخانه و تولیدی‌های را تاسیس کند و تولید انبوه این نوع مبلمان را آغاز کند.

چیدمان منزل با صندلی چوبی لهستانی

طراحی صندلی چوبی تونت

زیبایی و در عین حال ساده بودن طراحی این نوع مبلمان چوبی موجب شده تا پس از ابداع آن در سراسر اروپا رواج پیدا کند. با این حال امروزه این نوع صندلی در تمامی کشورها مشاهده می‌شود و از جمله مبلمان‌های محبوب است. استفاده از شیوه طراحی مایکل تونت نسبت به سایر شیوه­ها ساده­تر بود؛ چرا که در روش عادی نجارها مجبور بودند با استفاده از شیوه‌های دشواری چوب را به صورت منحنی برش دهند. همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم اولین صندلی لهستانی که توسط مایکل تونت طراحی شد به نام پادشاه صندلی‌ها معرفی شد.

پادشاه صندلی‌ها امروزه نیز به عنوان یکی از طرح‌های پرفروش شناخته می‌شود. پادشاه صندلی‌ها هم­اکنون به اسم مبلمان کافی­شاپی معرفی می­شود. صندلی لهستانی از نخستین گام‌های صنعت مبلمان برای تولید محصولات مدرن محسوب میشد. ویژگی‌های متنوع این نوع صندلی موجب شد تا در مدت زمان کوتاهی در تمامی کشورها رواج یابد. وزن سبک، قیمت ارزان و اقتصادی، طراحی مینیمال و... از جمله ویژگی‌های این محصول محسوب می­شود.

کاربرد صندلی‌های چوبی لهستانی

اگر از علاقمندان سبک روستیک هستید صندلی تونت انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود، تا دکوراسیون جذابی را برای قسمت‌های مختلف خانه خود ایجاد کنید. برای داشتن دکوراسیون خاص و منحصر­به­فرد استفاده از صندلی لهستانی پیشنهاد می‌شود. این مبلمان در دکوراسیون بخش­های مختلف خانه و محل کار کاربرد دارد. در ادامه این مطلب به کاربرد این محصول در بخش‌های مختلف خانه و محل­کار اشاره می‌کنیم.

استفاده از صندلی چوبی تونت در فضای آشپزخانه

به کارگیری صندلی لهستانی در آشپزخانه محیط آن را از حالت یکنواخت دور می‌کند و فضا آشپزخانه را مدرن‌تر نشان می‌دهد. اگر کابینت‌های آشپزخانه شما رنگ ساده‌ و خنثی دارند بهتر است از مبلمان­های لهستانی با رنگ‌های پررنگی همچون قرمز، زرد، نارنجی و... استفاده کنید. استفاده از مبلمان­های چوبی لهستانی با رنگ‌های پر­انرژی احساس مثبتی را در آشپزخانه ایجاد می‌کند و به افزایش میزان اشتهای کودکان نیز، کمک می‌کند. این مدل از صندلی چوبی لهستانی برای آشپزخانه‌هایی که تناژ رنگی سرد و مدرنی دارند مناسب‌تر است.

چیدمان منزل با صندلی چوبی لهستانی

استفاده از صندلی تونت در پذیرایی

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم این نوع مبلمان در قسمت‌های مختلفی از خانه قابل استفاده است. نشیمن و پذیرایی خانه نیز یکی از بهترین مکان‌ها برای استفاده از صندلی چوبی لهستانی محسوب می‌شوند. استفاده از این سبک صندلی در دکوراسیون خانه به دلیل استفاده از چوب حس و حال طبیعت را به طور مستقیم القا می‌کند؛ بنابراین با به کارگیری این مبلمان­ها در خانه‌های آپارتمانی نیز، می‌توانید فضای مشابهی را ایجاد کنید.

استفاده از صندلی چوبی تونت در تراس خانه

یکی از پرکاربردترین مکان‌ها برای استفاده از صندلی­های لهستانی تراس خانه‌ها هستند. توجه داشته باشید که این محصول برای تراس‌های پوشیده و مسقف استفاده می‌شود؛ چراکه قابل استفاده در فضاهای باز نیست. ترکیب این نوع صندلی با میزهای کوچک فضای تراس را بسیار مدرن و دلنشین می‌کند. با توجه به اینکه این مبلمان­ها محیط و فضای تراس را جذاب و صمیمی می‌کنند، یکی از مهم­ترین کاربردهای صندلی لهستانی استفاده آن در تراس است.

استفاده از صندلی تونت در اتاق کار

امروز اکثر کارها و مشاغل به صورت دورکاری هستند و به همین دلیل وجود فضایی همچون اتاق کار در اکثر خانه‌ها نیاز است. داشتن دکوراسیون مناسب در فضای­کاری به افزایش انگیزه و راحتی کار کمک می‌کند. ترکیب صندلی لهستانی با میز کار شما محیط­ کارتان را جذاب و شیک خواهد کرد، تا اشتیاق شما برای انجام کارها افزایش یابد.

چیدمان منزل با صندلی چوبی لهستانی

ویژگی‌ها مشخصات صندلی چوبی تونت

مقاومت بالا و دوام زیاد چوب این محصول یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. در حالت کلی برای تهیه این نوع مبلمان از چوب راش و گردو استفاده می‌کنند، که کیفیت و مقاومت بالایی دارد. شیوه اتصالات این صندلی از دیگر ویژگی‌های مهم آن محسوب می‌شود. استفاده از بست‌های مختلف برای اتصال محکم و بدون مشکل بخش مهمی از فرایند تولید این صندلی لهستانی است. در طراحی مبلمان­های چوبی لهستانی توجه راحت بودن جای دست‌ها نیز، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این امکان فراهم است تا آرنج خودرو روی دسته‌های مبلمان چوبی تونت قرار دهید و هیچ­گونه احساس ناراحتی نداشته باشید. از دیگر ویژگی‌های این نوع صندلی می‌توان به نحوه تولید پایه‌های آن اشاره کرد. شیوه قرارگیری پایه‌های مبلمان چوبی لهستانی به­طور کامل و دقیق محاسبه می‌شود‌ و هر دو پایه به شکل مشابهی خم خواهند شد. در صورتی که کوچک­ترین مشکلی در محاسبات پایه‌ها ایجاد شود، کارایی صندلی از بین می­رود. توجه به راحتی محل نشیمنگاه و پشتی آن از دیگر ویژگی‌های صندلی لهستانی است. همچنین در طراحی مبلمان چوبی تونت به جنس و کیفیت پارچه‌ها نیز پرداخته می‌شود.

انواع مدل صندلی چوبی لهستانی

صندلی تونت یا لهستانی مدل‌های مختلفی دارد، که در همه این مدل‌ها ساختار اصلی این سبک لهستانی حفظ می‌شود. هر کدام از این مدل‌ها با توجه به کاربردی که دارند در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شوند. در ادامه این مطلب به بررسی مدل‌های مختلف صندلی لهستانی و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

صندلی چوبی لهستانی مدل C 123

صندلی مدل C 123 طراحی کلاسیکی را در خود جای داده است و بخش‌های خمیده بسیاری نیز در این مدل استفاده می‌شود. این مدل صندلی لهستانی به دلیل وزن سبک و قابلیت جابجایی بالا در منزل و رستوران‌ها کاربرد بسیاری دارد. چوب گردویی که این مدل مبلمان را با آن می‌سازند نیز، مهم­ترین عنصر آن محسوب می‌شود. استفاده از تخته چند لایه و ارتفاع ۵ سانتی‌متری از دیگر عوامل مهم در ساخت این مدل از مبلمان لهستانی هستند.

چیدمان منزل با صندلی چوبی لهستانی

صندلی تونت مدل N604

مدل N604 یکی دیگر از مدل­های صندلی چوبی لهستانی است که در طراحی آن از انواع چوب و فلزات استفاده می‌شود. این مدل در مکان‌های مختلف قابل استفاده است چرا که این ترکیبی از سنت و مدرنیته محسوب می­شود. استفاده از چوب چند لایه در بخش زیرین این محصول نیز، باعث افزایش استحکام آن می‌شود.

متریال ساخت صندلی چوبی لهستانی

به طور کلی برای ساخت صندلی لهستانی باید از چوب و مواد مستحکمی استفاده شود. چوب گردو یکی از محکم‌ترین و با دوام‌ترین چوب‌هایی است، که برای ساخت مبلمان از آن استفاده می‌شود. چوب گردو به دلیل بافت زیبایی که دارد نما و طراحی زیبایی نیز، برای محصولات چوبی ایجاد می‌کند. طرح طبیعی چوب گردو به گونه‌ای است که از رنگ قهوه روشن تا قهوه تیره تغییر می‌کند و رنگ خارجی آن نیز سفید است. این چوب بافت درشتی دارد و میزان سختی آن متوسط و رو به بالا است.

به همین دلیل برای ساخت مبلمان لهستانی از چوب گردو استفاده می‌شود. در ساخت این مدل مبلمان از چوب‌های راش، توسکا و روس نیز استفاده می‌شود. این چوب‌ها نیز بسیار محکم و مقاوم هستند؛ با­این­حال در حالت کلی چوب گردو اولین گزینه برای ساخت صندلی لهستانی محسوب می‌شود. پس از چوب گردو چوب راش در جایگاه بعدی قرار می­گیرد و استفاده از آن رایج است. مقاومت و سختی بیش­تر چوب گردو نسبت به چوب راش می­تواند دلیل برتری چوب گردو باشد.

همچنین چوب گردو گره‌های بیشتری نسبت به چوب راش دارد؛ این گره‌ها در سطح کار قابل مشاهده هستند. چوب راش نیز ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در چوب گردو وجود ندارند. راش نوعی چوب نیمه سنگین محسوب می‌شود و به همین علت صندلی و مبلمانی که با این چوب ساخته شود سبک و ارزان‌تر خواهد بود. از دیگر ویژگی این چوب می‌توان به نجاری راحت آن نسبت به چوب گردو اشاره کرد.

چیدمان منزل با صندلی چوبی لهستانی

جمع‌بندی

همانطور که اشاره کردیم صندلی لهستانی محصولی است که در طراحی آن از چوب خمیده استفاده می‌شود. این محصول در مکان‌های مختلفی از جمله کافه‌ها رستوران‌ها و خانه‌ها قابل استفاده خواهد بود. تاریخچه تولید این صندلی به قرن ۱۹ برمی‌گردد و توسط فردی آلمانی_اتریشی به نام مایکل تونت ساخته شد. این مبلمان با نام پادشاه صندلی‌ها نیز شناخته می‌شود و به دلیل طراحی خاص و مینیمالی که دارد استفاده از آن بسیار رایج است. صندلی چوبی لهستانی را می‌توانید در بخش‌های مختلف خانه همچون آشپزخانه پذیرایی و نشیمن تراس و اتاق کار استفاده کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله