ویژگی و روانشناسی رنگ در آپارتمان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
تعداد رای‌دهندگان:
۴
۵

رنگ در هر دکوراسیونی بر روی روح و روان تاثیر می‌گذارد. ما در این مقاله به ویژگی و روانشناسی رنگ در دکوراسیون آپارتمان و خانه پرداخته‌ایم.

هر چیزی که در اطراف ما قرار دارد، دارای ((رنگ)) است. رنگ، در هر شی و در هر آپارتمانی بر روی روح و روان ما تاثیر گذار است و این موضوع از نظر روانشناسی ثابت شده‌است. رنگ باعث ارتباط ما با دنیای اطرافمان می‌شود و جهان اطراف ما بدون رنگ معنایی ندارد!

رنگ، آیتمی است که در انتخاب هر چیزی تاثیرگذار است. برای مثال: ما زمانی به فروشگاهی برای خرید مبلمانی می‌رویم؛ در زمان انتخاب آن علاوه بر مدل، جنس، قیمت و... به رنگ مبل نیز توجه می‌کنیم. رنگی را برای مبل انتخاب می‌کنیم که با دیگر وسایل آپارتمان و رنگ دیوارها هماهنگ باشد.

رنگ، علاوه بر اشیا و مبلمان برای دکوراسیون و دیوارهای هر آپارتمانی مهم است. برای مثال: دیوار اتاق خوابی رنگ آبی است و شما با وارد شدن به آن احساس آرامش خاصی می‌کنید؛ این نشان می‌دهد رنگ آبی این حس خوب را انتقال داده‌است. یا احتمالا شنیده‌اید، می‌گویند: فضای کافه‌ها و رستوران‌ها بهتر است به رنگ قرمز باشد زیرا این رنگ بر روی اشتها مشتری تاثیر می‌گذارد.

در روانشناسی، هر رنگ با خود تاثیراتی دارد و هر فضایی با توجه به عملکردش رنگ مختص به خود را پیدا می‌کند. ما در این مقاله اطلاعات کاملی از روانشناسی اکثر رنگ‌ ها و رنگ مخصوص به فضاهایی چون اتاق نشیمن، اتاق خواب و... را قرار داده‌ایم.

 

ویژگی رنگ ها در روانشناسی

همانطور که گفته‌شد، هر رنگی تاثیرات خاص خودش را بر روی ما می‌گذارد و حس‌های مختلفی از جمله: شادی، غم، هیجان، آرامش و... را به انسان انتقال می‌دهد. 

(رنگ) علاوه بر تاثیراتی که بر روی روح و روان انسان می‌گذارد، به‌راحتی با نور فضا نیز بازی می‌کند. رنگ های تیره نور را به‌خودشان جذب می‌کنند به‌همین خاطر فضایی با رنگ تیره، کم نورتر به‌چشم می‌آیند اما فضایی با رنگ روشن، نور را بیشتر بازتاب و منکعس می‌کند و این اتفاق باعث روشنی و بزرگی فضا می‌شود.

برای اینکه این نکات بالا را بهتر درک کنید با مثالی برایتان توضیح می‌دهیم. شما وقتی به مجلس ختمی می‌روید، لباس تیره می‌پوشید و بالعکس در مجالس شادی سعی می‌کنید لباس‌های روشن به تن کنید. هم‌چنین در فصل تابستان به‌خاطر شرایط هوا لباس‌هایی با رنگ روشن می‌پوشید زیرا لباس‌ها با رنگ تیره نور را به خود جذب می‌کنند و شرایط را برایتان سخت می‌کنند.

ما در ادامه ویژگی رنگ های (زرد، نارنجی، قرمز، آبی، سبز و بنفش) را برایتان توضیح داده‌ایم.

حتما بخوانید: جذاب ترین مدل های دکوراسیون رنگ روشن + تصاویر

 

رنگ زرد

زرد، هم‌ رنگ نور خورشید است و باعث ایجاد هیجان و انرژی در کنار  دیگر احساسات مثبت در درون شما می‌شود. اما این رنگ ممکن است در دید برخی از شماها رنگی باشد که احساسات مختلفی مانند استرس، ناامیدی و... را به انسان انتقال بدهد.

روانشناسی رنگ زرد

تصویر یک

 

رنگ نارنجی

نارنجی، رنگی پرانرژی و خاص است. این رنگ، انگیزه را در درون شما افزایش می‌دهد.

روانشناسی رنگ نارنجی

تصویر دو

 

رنگ قرمز

قرمز، رنگی است که باعث ترشح آدرنالین، افزایش فشارخون، سرعت‌تنفس و ضربان‌قلب در بدن شما می‌شود به‌همین خاطر ممکن است با دیدن این رنگ، احساس انرژی، هیجان، قدرت و ... کنید!

حتما بخوانید: همه چیز درباره دکوراسیون رنگ طوسی + جدیدترین مدل ها

روانشناسی رنگ قرمز

تصویر سه

 

رنگ آبی

رنگ آسمان و دریا که معمولا شما با نگاه‌کردن به آن احساس آرامش و خرسندی می‌کنید. این رنگ دقیقا برعکس رنگ قرمز است. ضربان‌قلب و فشارخون را در درون شما کاهش دهد. آبی، رنگی سرد است که باید برای اینکه خستگی ایجاد نکند، در کنار رنگ گرمی قرار بگیرد.

روانشناسی رنگ آبی

تصویر چهار

 

رنگ سبز

سبز، باعث آرامش و استراحت روح شما می‌شود. تعادل، رشد، امنیت و دست‌ودل بازی را افزایش می‌دهد.

روانشناسی رنگ سبز

تصویر پنج

 

رنگ بنفش

این رنگ ترکیب دو رنگ قرمز (رنگ گرم) و آبی (رنگ سرد) ساخته شده‌است. به‌همین خاطر به‌تنهایی با خود تعادلی را همراه دارد. این رنگ، خلاقیت، خیال‌بافی و حس اعتماد را در شما ایجاد می‌کند.

حتما بخوانید: همه چیز درباره دکوراسیون قهوه ای + جدیدترین مدل ها

روانشناسی رنگ بنفش

تصویر شش

 

رنگ در آپارتمان و دکوراسیون

در بالا ویژگی‌ هر رنگ و حس‌وحالی که به انسان انتقال می‌دهد، گفته‌شد. اما نکته‌ی دیگری که در روانشناسی رنگ ها حائز اهمیت است، انتخاب بهترین و درست‌ترین آن‌ها برای یک فضا با کاربری خاص خودش است. در روانشناسی، هر رنگ باتوجه به ویژگی‌هایش برای یک آپارتمان انتخاب می‌شود.

در ادامه به روانشناسی رنگ ها در (آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی و اتاق خواب) پرداخته‌ایم.

 

آشپزخانه

آشپزخانه قلب آپارتمان شما است که فعالیت پخت‌وپز در آن اتفاق می‌افتد. شما می‌توانید از رنگ قهوه‌ای که هم رنگ چوب است و فضایی گرم و صمیمی ایجاد می‌کند، استفاده کنید یا از رنگ زرد در کنار خاکستری کمک بگیرید. با ترکیب این دو رنگ فضای آشپزخانه شما فضایی شادی می‌شود که در آینده خسته‌کننده نیست.

رنگ آبی یکی‌دیگر از رنگ هایی است که در روانشناسی برای آشپزخانه پیشنهاد می‌شود زیرا باعث ایجاد حس‌های مثبت در دکوراسیون آشپزخانه می‌شود. سبز نیز یکی‌دیگر از آن رنگ هایی است که برای آشپزخانه استفاده می‌شود و معمولا اکثر کافه‌ها از این رنگ استفاده می‌کنند.

روانشناسی رنگ در آشپزخانه

تصویر هفت (انتخاب ترکیب رنگی زرد، سفید و طوسی برای آشپزخانه)

 

نشیمن

اتاق نشیمن فضایی است که معمولا افراد خانواده یا مهمان‌ها در آن‌جا جمع می‌شوند. پس بهتر است از رنگی استفاده کنید که سرشار از آرامش و خرسندی است. رنگ بنفش، آبی یا سبز می‌توانند این احساسات را انتقال دهند و برای اتاق نشیمن مناسب باشند.

حتما بخوانید: چه رنگی مناسب اتاق نشیمن است؟ 10پیشنهاد وسوسه انگیز!

انتخاب بهترین رنگ برای اتاق نشیمن

تصویر هشت (انتخاب رنگ بنفش به همراه تنالیه‌ آن در اتاق نشیمن)

 

اتاق پذیرایی

در اتاق پذیرایی یا همان اتاق غذاخوری نیازمند رنگی هستید که انرژی را افزایش بدهد و باعث زیاد شدن اشتها شود. رنگ‌هایی مانند قرمز و نارنجی به‌خوبی می‌توانند این فرایند را ایجاد کنند و شما را تحریک به غذا خوردن کنند. معمولا در رستوران‌ها و کافه‌ها سعی می‌شود از این رنگ استفاده کنند!

انتخاب رنگ برای اتاق پذیرایی

تصویر نه (انتخاب رنگ شاد و جذاب قرمز برای دیوارهای اتاق پذیرایی)

اتاق خواب

انتخاب رنگ برای اتاق خواب که یک فضایی کاملا خصوصی در آپارتمان به حساب می‌آید، خیلی سلیقه‌ای است. اما هر اتاقی برای هر شخصی که باشد نیازمند آرامش است تا خوابی راحت را در آن تجربه کند. رنگ ابی، رنگ محبوبی است که معمولا هر شخصی آن را می‌پذیرد و علاقه دارد حداقل یکبار این رنگ را در اتاقش تجربه کند. 

در روانشناسی رنگ ها برای اتاق خواب پیشنهاد شده‌است رنگ سبز نیز علاوه بر آرامش باعث ایجاد انگیزه در صاحب اتاق می‌شود.

حتما بخوانید: جذاب ترین رنگ ها برای اتاق خواب دخترانه + تصاویر 2020

بهترین رنگ برای اتاق خواب

تصویر ده (انتخاب رنگ آرامش‌بخش آبی برای اتاق خواب)

سخن آخر

رنگ ها طیف وسیعی دارند که هر کدام به‌نحوی با شما ارتباط برقرار می‌كنند اما انتخاب و تعیین آن‌ها برای دكوراسیون آپارتمان، کاملا به سلیقه شما ربط دارد. ما در این مقاله رنگ هایی را پیشنهاد دادیم که در روانشناسی استفاده از آن‌ها پیشنهاد شده‌است و انتخاب آن‌ها برای فضای مربوطه کاری اصولی است!

 

شما از چه رنگی در فضای (آشپزخانه، نشیمن و...) استفاده کرده‌اید؟

نظر خود را برایمان بنویسید.

 

حتما بخوانید: مبلمان به رنگ آبی کلاسیک، رنگ سال 2020 را به خانه خود بیاورید!

حتما بخوانید: آبی کلاسیک، رنگ سال 2020+ معرفی 6 فضای داخلی ترکیب شده با رنگ سال

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید