10 ترفند برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک و نقلی + تصاویر

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

یکی از بخش‌های مهم هر خانه‌ای اتاق خواب است که در این مقاله به کمک ترفندهایی به دکوراسیون اتاق خواب کوچک خانه با فضای محدود پرداخته‌ایم.

داشتن اتاق خواب به هرتعدادی حتی کوچک، یک نعمت بزرگ برای هر خانه‌ای است؛ زیرا امروزه بسیاری از خانه‌ها فضاهای محدودی دارند و یک خانه حتما نباید یک حمام، سرویس‌بهداشتی، آشپزخانه، اتاق خواب و... بزرگی داشته باشد؛ تنها لازم است بدانید چه ترفندها و نکاتی را باید رعایت کنید تا بهترین چیدمان را برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک و نقلی خود داشته باشید تا بزرگ‌تر از اندازه واقعی خود جلوه کند.

ما کنار شما هستیم تا به کمک ترفندها و ایده هایی خلاقانه، بهترین و شیک ترین دکوراسیون را برای اتاق خواب کوچکتان طراحی کنید.

با ما همـراه باشید.

 

1. رنگ‌های روشن را به کار بگیرید!

رنگ‌های روشن مانند: سفید، آبی‌روشن، سبز، طوسی و... رنگ‌های شفافی هستند که می‌توانند هر فضای کوچکی را بزرگ‌تر جلوه بدهند. شما نیز اتاق خواب کوچک خود را با رنگ روشن رنگ آمیزی کنید تا معجزه این تکنیک را از نزدیک لمس کنید.

دکوراسیون کم هزینه اتاق خواب کوچک

تصویر یک (اتاق خواب با رنگ روشن کرم در دیوارها و روتختی)

 

مطلب پیشنهادی: چگونه خانه کوچک و نقلی را بزرگتر نشان دهیم؟

بهترین دکوراسیون اتاق خواب کوچک

تصویر دو (استفاده از رنگ روشن در کل فضای اتاق خواب)

 

2. نور، عنصر فعال هر فضای کوچکی!

نور یکی دیگر از آیتم‌های مهم اتاق ها و فضاهای کوچک و نقلی است. سعی کنید تا جایی که می‌شود اجازه دهید نورطبیعی وارد اتاقتان شود و اگر اتاقتان نورگیر خوبی ندارد از نور‌های مصنوعی کمک بگیرید.

تصاویر زیر را نگاه کنید.

نور برای زیبا کردن اتاق خواب

تصویر سه (طراحی پرده نازک برای ورود نور طبیعی به اتاق خواب)

 

برترین دکوراسون اتاق خواب نقلی

تصویر چهار (طراحی نورپردازی مصنوعی در کنار نورپردازی طبیعی اتاق خواب)

 

3. جای تخت خواب در گوشه اتاق است!

معمولا تخت خواب را در وسط اتاق قرار می‌دهیم تا دو طرف آن، فضای باز وجود داشته باشد؛ اما این کار فضای زیادی از اتاق را استفاده می‌کند. بهترین راهکار برای اتاق‌ های کوچک این است که تخت خواب را در کنجی از اتاق قرار دهیم تا فضا به صورت بهینه استفاده شود.

شیک ترین اتاق خواب کوچک و نقلی

تصویر پنج (قراردادن تخت خواب در گوشه فضای خانه)

 

اتاق خواب کوچک با چیدمان شیک

تصویر شش (قرار دادن تخت در گوشه اتاق مستطیل شکل)

 

4. تخت خواب بدون تاج (کتیبه) خریداری کنید!

هر چقدر از وسایل ساده و مدرن استفاده کنید به نفع‌تان است.

یکی از چیزهایی که باید فراموشش کنید تاج یا همان کتیبه تخت خواب است؛ زیرا در این صورت تخت خوابتان به اندازه چند سانتی‌‌متر کوچک‌تر می‌شود و اتاق‌تان بزرگ‌تر! پس تخت خوابی ساده و مینیمال خریداری کنید. در این حالت می‌توانید از دیوار بالای تخت خواب، برای نصب آینه، تابلو و... استفاده کنید!

شیک ترین تخت خواب برای اتاق خواب

تصویر هفت (طراحی تخت ساده بدون تاج)

 

ارزان ترین چیدمان اتاق خواب کوچک

تصویر هشت (استفاده از تخت خواب در گوشه اتاق با طراحی تاجی به شکل قفسه)

 

5. فضای زیر تخت خواب را فراموش نکنید!

علاوه بر فضای اتاق، از مبلمان هم به شکل بهینه استفاده کنید. یکی از بهترین راهکارها برای این آیتم، استفاده از فضای خالی زیر تخت خواب است. تخت خوابی خریداری کنید که دارای کشو باشد زیرا به‌راحتی می‌توانید برای قرار دادن وسایلتان از آن استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: طراحی و چیدمان اتاق های کوچک خانه!

ارزان ترین تخت خواب

تصویر نه (خرید تخت خوابی با قابلیت‌های متفاوت برای نگهداری وسایل مختلف)

 

برترین تخت خواب های ارزان اتاق خواب

تصویر ده (استفاده از تخت خواب هایی که دارای کشو هستند)

 

6. آینه، عنصری برای بزرگ‌ کردن فضا!

استفاده از یک آینه، مخصوصا آینه قدی را فراموش نکنید!

آینه با بازتاب کردن نور (طبیعی و مصنوعی) فضا را بزرگ‌تر در ذهنتان جلوه می‌دهد. بهتر است اگر پنجره‌ای در اتاق خود دارید، آینه را در مقابل آن قرار دهید تا فضای خود را دل‌بازتر از قبل ببینید و لذت ببرید!

زیباترین چیدمان برای اتاق خواب

تصویر یازده (استفاده از آینه قدی در اتاق خواب)

 

اتاق خواب های برتر جهان

تصویر دوازده (استفاده از آینه قدی در کنار پنجره برای انعکاس نور)

 

7. انتخابتان طرح های مینیمال و ساده باشد!

سعی کنید با کمدها و تابلوهایی که مورد نیازتان نیست فضا را شلوغ نکنید. هرچقدر از طرح‌های ساده و مینیمال در اتاقتان استفاده کنید، فضا را بزرگ‌تر جلوه می‌دهید.

 

مطلب پیشنهادی: جدیدترین مدل های تخت خواب‌ شیک 2020

طراحی شیک ترین اتاق خواب های کوچک

تصویر سیزده (استفاده از طراحی ساده در اتاق خواب کوچک)

 

طراحی ساده برای اتاق خواب نقلی

تصویر چهارده (طراحی مینیمال و ساده اتاق خواب کوچک)

 

8. از کاغذ دیواری استفاده کنید!

برخی تصور می‌کنند تنها باید از یک رنگ ساده در اتاق خواب استفاده کنند، اما این تصور غلطی است. اگر کاغذ دیواری، بر روی دیوار درستی نصب شود نتیجه فوق‌العاده است و زیبایی اتاق خواب کوچک و نقلی دوچندان می‌شود.

معمولا بهترین دیوار برای نصب کاغذ دیواری، دیوار پشت تخت خواب است. اما اگر تخت خوابی در اتاق ندارید دیواری را انتخاب کنید که نقطه کانونی اتاقتان باشد.

سعی کنید از کاغذ دیواری با طرح‌های درشت استفاده کنید تا فضا را بزرگ جلوه دهد.

کاغذ دیواری های برتر جهان

تصویر پانزده (نصب کاغذ دیواری پشت تخت خواب)

 

مطلب پیشنهادی: معرفی جدیدترین کاغذ دیواری های شیک 2020

کاغذ دیواری 2020

تصویر شانزده (نصب کاغذ دیواری طرحدار و خاص پشت تخت خواب)

 

زیباترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب

تصویر هفده (استفاده از کاغذ دیواری در نقطه کانونی اتاق خواب)

 

9. قفسه و شلف به دیوار نصب کنید!

یکی از آیتم‌های مهم و کاربردی برای بزرگ نشان دادن اتاق کوچک و نقلی، استفاده از شلف‌ها و قفسه‌‌ های نصب شده به دیوار است. می‌توانید آن‌ها را به عنوان کتابخانه، فضایی برای قراردادن انواع تابلوها، میزی برای لپ تاپ یا میزتحریر استفاده کنید.

کافی‌ است با توجه به نیازتان، قفسه‌ها را طراحی و به دیوار نصب کنید!

طراحی قفسه برای اتاق خواب

تصویر هجده (طراحی قفسه کتاب برای اتاق خواب کوچک)

 

زیباترین قفسه ها برای اتاق خواب کوچک

تصویر نوزده (طراحی قفسه با ابعاد مختلف برای اتاق خواب)

 

ساخت قفسه های ارزان برای اتاق خواب

تصویر بیست (طراحی شلف های مکعبی چوبی برای اتاق خواب)

 

10. قفسه هایی را داخل دیوار طراحی کنید!

شما به کمک طراحی قفسه هایی در داخل دیوار، علاوه بر اینکه دکوراسیون اتاق کوچک خود را زیبا و جذاب می‌کنید، از فضا هم به شکل بهینه و کاربردی کمک می‌گیرید.

به تصاویر زیر نگاه کنید.

طراحی قفسه های توکار شیک و ارزان

تصویر بیست و یک (طراحی قفسه های توکار)

 

اتاق خواب برتر و شیک

تصویر بیست و دو (طراحی قفسه و میزتحریر از نوع توکار در اتاق خواب کوچک)

 

چیدمان اتاق خواب کوچک با وسایل ساده

اتاق خواب فضایی برای آرامش و استراحت است بنابراین می‌بایست وسایلی را در آن جایگزین کرد که ساده باشند زیرا طرح‌های هندسی شلوغ و بی نظمی باعث اختلال در خواب می‌شوند. اینکه گفته می‌شود زیبایی در سادگی است قطعا حرف درستی است که اگر بتوان متناسب با محیط و شرایط از اجزای ساده در کنار یکدیگر استفاده کرد اهمیت و جلوه آن بیش از پیش نمایان می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت سبک مدرن، سبکی بسیار عالی برای چیدمان اتاق خواب کوچک به شمار می‌آید.

 

چیدمان اتاق خواب کوچک بدون تخت

همیشه اولین چیزی که با شنیدن اتاق خواب به ذهن می‌رسد این است که در آن تخت خواب وجود دارد اما اتاق خواب‌هایی هستند که فاقد تخت خواب می‌باشند. نداشتن تخت خواب در اتاق می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد از جمله:

  • نبود فضای کافی برای تخت خواب
  • عدم علاقه به تخت خواب
  • نداشتن بودجه کافی برای خرید تخت
  • مشکلات متعدد جسمی
  • ...

چیدمان اتاق خواب کوچک بدون تخت می‌تواند به زیبایی هرچه تمام‌تر انجام شود. اگر به هر دلیل تخت خواب در اتاق وجود ندارد می توانید از تشک استفاده کنید. بهتر است تشک در گوشه‌ای از اتاق قرار گیرد تا بی نظمی ایجاد نکند. از طریق سقف دور تا دور تشک را با تور یا ریسه به صورت پرده تزئین کنید تا اتاق از سادگی خارج شود.

بهتر است روی تشک را با ملافه‌ای تمیز بپوشانید تا هم تشک تمیز بماند و هم از ملافه به عنوان آیتمی برای هماهنگی بیشتر با فضا استفاده کنید. دور تا دور یا قسمتی از دیوار نزدیک به تشک را با کوسن و بالش تزیین کنید. با این کار هم به ایجاد فضای زیباتر کمک کرده‌اید و هم از بالش و کوسن‌ها می‌توان به عنوان تکیه گاه و نشیمن به هنگام نشستن استفاد کرد. شاید به همین دلیل بوده است که قدیم‌ترها از پشتی استفاده می‌کرده‌اند. امروزه پشتی‌ها شکل و فرم جدیدی به خود گرفته‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید به جای تمامی این موارد از مبل‌های شنی استفاده کنید.

 

تصویر بیست و سه (چیدمان ساده اما زیبا بدون تخت خواب)

 

معمولا سعی می‌شود رنگ دیوار و کف تا حدودی با یکدیگر هماهنگ باشد. اگر به کاغذ دیواری‌هایی علاقه دارید که دارای طرح و نقش هستند بهتر است نوعی از کاغذ دیواری را انتخاب کنید که طرح درون بافت آن قرار دارد. حتی می‌توانید به جای کاغذ دیواری کردن، دیوار پشت تشک را با تابلوی هنری بزرگ بپوشانید. برای انتخاب کفپوش جسارت به خرج داده و اجازه دهید این بار اتاق خواب کفپوشی متفاوت‌تر از همیشه داشته باشد. به دلیل اینکه قرار است بر روی زمین بخوابید بهتر است از سنگ به عنوان کفپوش استفاده نشود زیرا سرما را در خود نگه می‌دارد. پارکت، لمینت و غیره انتخاب‌های بهتری هستند.

از اهمیت گل و گیاه غافل نشوید. اگر به گل و گیاه آلرژی دارید می‌توانید از گیاهان سبز استفاده کنید که برخلاف گل‌ها آلرژی چندان زیادی ایجاد نمی‌کنند. اگر پنجره اتاق خواب طوری است که سکو دارد می‌توانید از آن برای قرار دادن گل، گیاه و کاکتوس استفاده کنید. با این کار انرژی مثبت به اتاق خواب و خانه به جریان می‌افتد.

عسلی‌ها نوعی میز کوچک هستند که بر روی آن لوازمی همچون آباژور، ساعت و غیره قرار داده می‌شود. حتی به هنگام خواب می‌توان روی آن عینک، سمعک، کرم، لیوان آب و ... قرار داد تا هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. نداشتن تخت خواب دلیلی بر این نیست که نتوان از عسلی استفاده کرد بلکه می‌توانید از میزهای پایه کوتاه به عنوان جایگزین عسلی استفاده کنید.

 

تصویر بیست و چهار (تاثیر گل و گیاه در زیبایی اتاق)

 

چیدمان اتاق خواب کوچک دو تخته

اتاق خوابی که کوچک است و قرار است برای دو نفر استفاده شود شاید در مرحله اول دکوراسیون آن سخت به نظر برسد. سایت بساز و بچین ایده‌هایی را ارائه خواهد داد که به کمک آن می‌توانید چیدمان اتاق خواب کوچک خود را به طور مناسب برای دو نفر اجرایی کنید. مهم‌ترین اصل در انتخاب تخت برای اتاق خواب‌های کوچک، استفاده از تخت‌های کوچک یا استاندارد است. تخت خواب با سایز بزرگ به هیچ عنوان برای چنین اتاق‌هایی مناسب نیست مگر اینکه بتوانید از تعدادی وسایل صرف نظر کنید تا آن تخت خواب به راحتی در اتاق جای گیرد.

 

 

تصویر بیست و پنج (چیدمان اتاق خواب کوچک با تخت خواب دو طبقه کشو دار)

 

برای اینکه چیدمان اتاق خواب کوچک دو تخته به زیبایی انجام شود باید نحوه قرارگیری وسایل طوری باشد که فضایی برای رفت و آمد وجود داشته باشد. اتاقی که نتوان در آن رفت و آمد کرد بسیار دلگیر و خفه کننده است. استفاده از انواع تخت خواب‌های زیر برای اتاق خواب‌های نقلی پیشنهاد می‌شود:

  • دو طبقه
  • کشویی
  • دیواری کم جا و تاشو
  • صندلی تخت خواب شو

و در نهایت می توانید از دو تخت تک نفره جدا استفاده کنید. راه دیگری که برای چیدمان اتاق خواب کوچک دو نفره وجود دارد این است که هر دو تخت خواب و یا فقط یکی از آن‌ها در ارتفاع نصب شود و از فضای زیر آن برای کمد یا قرار دادن میز تحریر استفاده شود. برای بالا رفتن و رسیدن به تخت از نردبان استفاده می‌شود. نردبان‌ها می‌توانند کشویی بوده تا از فضای خالی زیر آن برای قرار دادن کیف، لباس، کفش، کتاب و غیره استفاده شود.

بهتر است از کمدی استفاده کنید که دیواری است زیرا این کمدها در گوشه‌ای ثابت شده و به راحتی می‌توان درون آن را طبقه بندی کرده و وسایل را درون آن جاسازی کرد. استفاده از قفسه و شلف فضایی را برای جاسازی کتاب‌ها، اسباب بازی، اکسسوری، سی دی و غیره فراهم می‌آورد.

 

 

تصویر بیست و شش(استفاده از تمامی قسمت‌های تخت خواب دو طبقه)

 

چیدمان اتاق خواب کوچک دو نفره

زن و شوهری که قرار است با یکدیگر زندگی کنند در یک اتاق با هم خواهند بود. چیدمان اتاق خواب کوچک با توجه به تخت خواب دو نفره انجام می‌شود. بهتر است با توجه به اینکه اتاق خواب کوچک و نقلی است از رنگ‌های روشن و خنثی استفاده شود تا فضا بزرگتر دیده شود. اگر می‌خواهید از رنگ‌های تیره در اتاق خواب استفاده کنید بهتر است تنها یک دیوار به رنگ تیره باشد.

کاغذ دیواری کردن دیوارها انتخاب دیگری است که برخی از افراد ترجیح می‌دهند آن را برای اتاق خواب امتحان کنند. یا از کاغذ دیواری‌هایی استفاده کنید که طرح‌های درشتی دارد یا اینکه بافت کاغذ دیواری‌ طرح دار است. برای ایجاد هماهنگی بیشتر رنگ روتختی، پرده یا فرش را با کاغذ دیواری هماهنگ کنید.

تخت خوابی که برای اتاق خواب کوچک استفاده می‌شود نباید حاشیه زیادی داشته باشد بنابراین از انتخاب تخت خواب تاج دار بپرهیزید. از سویی دیگر اندازه تخت خواب را استاندارد انتخاب کنید. معمولا برای اینکه فضایی برای رفت و آمد وجود داشته باشد تخت را به دیوار می‌چسبانند مگر اینکه بتوان تخت را مرکز قرار داده و از اطراف آن برای جاسازی عسلی، دراور یا میز توالت استفاده کرد.

 

تصویر بیست و هفت (چیدمان اتاق خواب کوچک دونفره با استفاده از رنگ‌های روشن)

 

بهتر است از وسایلی در چیدمان اتاق خواب کوچک دو نفره استفاده کرد که ضروری هستند. به عنوان مثال آینه کنسول چندان برای اتاق‌های کوچک مناسب نیست. یا ساعت ایستاده خود به تنهایی فضای زیادی را اشغال می کند بنابراین به جای آن از ساعت دیواری استفاده کنید.

اگر فضایی برای قرار دادن میز توالت وجود ندارد می‌توان بر روی در کمد آینه نصب کرده و نور پردازی را طوری تعیین کرد که انعکاس آن در آینه هم به واضح‌تر دیده شدن کمک کند و هم محیط را روشن‌تر نشان دهد. همچنین می‌توان به جای اینکه آباژور را بروی میز قرار دهید به جای آن از دیوار کمک بگیرید. انتخاب آباژور دیواری انتخابی هوشمندانه برای اتاق خواب‌های کوچک است.

 

تصویر بیست و هشت (چیدمان اتاق خواب کوچک دونفره با کاغذ دیواری رنگی و طرح دار)

 

 


به نظر شما به کمک چه نکات و ایده های دیگری می‌توان دکوراسیون اتاق خواب کوچک را بزرگ جلوه دهیم؟


مطلب پیشنهادی: جذاب ترین مدل های دکوراسیون رنگ روشن + تصاویر

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید