6 روش پاك كردن لاك از روی فرش [100% موثر و کامل]

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۱

در این مقاله روش‌هایی برای پاك كردن لاك از روی فرش را قرار داده ایم که با اجرای هر کدام از آن‌ها تمام لکه از بین خواهد رفت و فرش مانند روز اولش می‌شود.

ایجاد لکه بر روی فرش یکی از بدترین اتفاقاتی است که برای یک بانوی ایرانی که بر روی فرش یا موکت منزلش حساس است، اتفاق بیافتد. خیلی از ما ممکن است به خاطر یک سهل انگاری یک نوشیدنی مثل آبمیوه و نوشابه یا در زمان غذا خوردن خورشت یا هر ماده دیگری را بر روی فرش بریزیم و به فکر تمیز کردن آن باشیم. یکی از لکه‌ها لکه ی لاک روی موکت یا فرش است، زمانی که در حال لاک زدن بودین یا یکی از اعضای خانوادتان فرقی نمی‌کند کوچک یا بزرگ به خاطر حواس پرتی لاکی را روی فرش ریخته و باعث ایجاد لکه ای شده است. در این حالت به دنبال روش پاک کردن لاک از روی فرش هستید. گاهی به دنبال قالیشویی معتبر می‌گردید تا فرش را برای پاک کردن لکه از روی فرش به آن بسپارید اما اگر بخواهید با هر بار لکه لاک به فکر شستشوی  کامل فرش باشید علاوه بر اینکه از نظر مالی و زمانی برایتان صرفه اقتصادی ندارد بلکه باعث از بین بردن تار و پود فرش با شستشوی زیاد می‌شوید. روش‌های ساده دیگری برای پاك كردن لکه از روی فرش وجود دارد که به سادگی با اجرای آن‌ها می‌توانید لاک را از روی فرش یا مبل خود پاک کنید.

ما در این مقاله روش‌هایی برای پاك كردن لاك از روی فرش را قرار داده ایم که با اجرای هر کدام از آن‌ها تمام لکه از بین خواهد رفت و فرش مانند روز اولش می‌شود. در اینجا به سوال چگونه لاک را از روی فرش پاک کنیم ؟

تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چگونه لاک را از روی فرش پاک کنیم

پاك كردن لاك خیس از روی فرش

پاك كردن لاك از روی فرش با تینر

 

برای پاك كردن لاك از روی فرش که هنوز خیس است و خشک نشده است ابتدا با استفاده از یک قاشق لکه لاک را به آرامی بردارید به گونه ای که پخش نشود.

پس از آنکه لاک‌های خیس را تماما برداشتید حال وقت آن رسیده است از یک حوله یا دستمال تمیز استفاده کنید و به صورت ضربه ای (برای اینکه لاک پخش نشود) بر روی فرش بزنید تا هر چقدر لاک باقی مانده است و می‌تواند با دستمال بدون پاک کننده ای از بین برود، پاک شود.

حال می‌توانید از یک ماده پاک کننده استفاده کنید، (فراموش نکنید که از هر پاک کننده ای استفاده می‌کنید فاقد استون باشد و به هیچ عنوان از وایتکس استفاده نکنید زیرا به تار و پود فرش آسیب می‌‌زند.). موادی چون الکل مالش، اسپری مو، آب اکسیژنه، شیشه پاکن مواد مناسبی برای از بین بردن باقی لکه لاک از روی فرش یا موکت هستند. این مواد را بر روی فرش نزنید پارچه تمیزی را به یکی از مواد بزنید و به صورت ضربه ای به فرش بزنید تا آرام آرام لکه کاملا از بین برود.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا از هر ماده پاک کننده استفاده می‌کنید آن را در بخشی از فرش که در معرض دید نیست مانند زیر مبلمان و گوشه‌های فرش بزنید و برای ساعاتی صبر کنید اگر رنگ فرش عوض نشد می‌توانید با خیال راحت آن را بر روی لکه لاک بمالید.

 

پاك كردن لاك خشک از روی فرش

حلال لاک چیست

 

زمانی که لاک خشک شده است تا جایی که امکان دارد با چاقو، قاشق یا قیچی بتراشید سپس با استفاده از جارو برقی تکه‌های خشک شده لاک را با جارو برقی از بین ببرید این مرحله بسیار مهم است باید تمام تکه‌های خرد شده لاک را با جارو بردارید. پس از آن به کمک پاک کننده ای چون الکل مالش، اسپری مو، آب اکسیژنه یا شیشه پاکن سعی به از بین بردن لاک ناخن از فرش کنید. البته مواد را کاملا به فرش نزنید سعی کنید پارچه یا حوله ای را آغشته با مواد پاک کننده کنید و پارچه را به صورت ضربه ای به فرش بزنید تا جایی که امکان دارد این کار را ادامه دهید تا باقی مانده لاک از بین برود. پس از این مرحله برای اینکه لکه لاک تماما از روی فرش برداشته شود یک محلول آب و صابون تهیه کنید و محدوده را بشورید و در آخر با یک اسفنج آن را خشک کنید. این کار تیر خلاصی برای از بین رفتن کامل لکه لاک خشک شده از روی فرش است.

 

پاك كردن لاك از روی فرش و مبل با استون

پاك كردن لاك غلط گیر از روی مبل

 

استفاده از استون به عنوان روش پاك كردن لاك از روی فرش روشن توصیه نمی‌شود زیرا احتمال آسیب به فرش را بالا می‌برد اما این روش برای پاك كردن لاك از روی مبل یا فرش‌های تیره می‌تواند انتخاب درستی باشد. البته به این صورت که پارچه آغشته به استون را به صورت ضربه ای به محل لکه بزنید.

 

پاك كردن لاك از روی فرش با اسپری مو

پاك كردن لاك از روی لباس مشکی

 

زمانی که لاک بر روی فرش یا مبل و هر ویله دیگری می‌ریزد وقت زیادی تا خشک شدن آن ندارید. اولین وسیله ای که شاید در خانه در دسترس داشته باشید اسپری مو است. با استفاده از این ماده محل لکه را خیس کنید پس از آن با یک دستمال تمیز محل را پاک کنید. فراموش نکنید پیش از زدن به فرش آن را در گوشه‌ای از فرش امتحان کنید.

 

پاك كردن لاك از روی فرش با آب اکسیژنه

پاك كردن رژ لب از روی فرش

 

استفاده از محلول آب اکسیژنه یکی دیگر از روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید لکه فرش را پاک کنید این روش برای لکه‌های قدیمی بهتر جواب می‌دهد ابتدا تا جایی که امکان دارد لکه لاک را بتراشید سپس با استفاده از یک دستمال آغشته به آب اکسیژنه به محل لکه ضربه بزنید. پس از این کار با استفاده از پارچه مرطوب محل لکه را تمیز کنید.

 

پاك كردن لاك از روی فرش با سرکه سفید

پاك كردن لاك از روی لباس

 

برای پاك كردن لاك از روی فرش میتوانید از سرکه استفاده کنیدسرکه یکی دیگر از موادی است که می‌تواند به عنوان حلال لکه لاک بر روی فرش، مبل، پتو یا هر وسیله دیگری اعمال کنید. این محلول نیز باید مانند آب اکسیژنه بر روی محل لکه اعمال شود. یعنی در ابتدا تا جایی که ممکن است لاک تراشیده شود و پاک شود سپس با یک دستمال آغشته به سرکه به صورت ضربه ای به فرش خورده شود. و تا جایی اعمال شود تا لکه لاک به خوبی از روی فرش تمیز شود.

 

سخن آخر

ایجاد هر لکه ای بر روی فرش برای هر خانواده ای دردناک است زیرا معمولا لکه‌ها از روی فرش یا موکت به سختی از بین می‌روند و معمولا اکثرا سعی می‌کنند با انداخت یک رو فرشی بر روی فرش از ایجاد لکه بر روی فرش یا موکت منزلشان جلوگیری کنند که این عمر باعث می‌شود از زیبایی فرش محروم شوند. با ایجاد هر لکه بر روی فرش (فرقی نمی‌کند لکه لاک است یا هر لکه دیگری) روش‌های بسیاری برای از بین بردنش وجود دارند کافی است به دنبال روش آن بگردید و بهترین آن را اجرا کنید تا قبل از آنکه فرش را به قالیشویی بسپارید!

شما برای پاك كردن لاك از روی فرش از چه روشی استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را برایمان در کامنت بنویسید.

برچسب ها:
فرش 2020
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید