جدیدترین و جذاب ترین تکنولوژی های معماری 2022

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵

تکنولوژی، بر روی شکل‌گیری ساختمان تاثیرگذار است. ما در این مقاله 5 نوع از جدیدترین و جذاب ترین تکنولوژی های 2022 را معرفی کرده‌ایم!

هر مجموعه‌ای برای خلق شدن، نیازمند اعضا و ارکان بسیاری است. فرم، عملکرد، محتوا و تکنولوژی، عضوهای مهم و اصلی معماری هستند که هر کدام نقشی در معماری و ساخت‌وساز بنا دارند.

  • فرم، شکل و هندسه بنا را تشکیل می‌دهد.
  • عملکرد، کارایی و نحوه استفاده از فضا را شامل می‌شود.
  • محتوا، هویت بنا است.
  • و تکنولوژی، شامل ماشین‌آلات، ابزارها و تکنیک‌های ساختمانی است که نیازمند عوامل مادی و فعالیت‌های انسانی هستند.

فرم، عملکرد و محتوا ارکانی هستند که با توجه به طرح شما به وجود می‌آیند. اما، تکنولوژی، چیزی است که باید آن‌ را بشناسید تا بهترین و متناسب‌ترین نوع را با توجه به بودجه و طراحی‌تان به‌کار ببرید!

ما در این مقاله، 5 نوع از برترین و جدیدترین تکنولوژی های 2022 را برایتان قرار داده‌ایم تا با آن‌ها آشنا شوید و در صورت نیاز در پروژه‌هایتان بکار ببرید.

با ما همراه باشید.

 

1. واقعیت مجازی (VR)، تکنولوژی جدید سال 2022

واقعیت مجازی تکنولوژی در معماری 2020

تصویر یک (واقعیت مجازی، تکنولوژی 2022 در معماری)

 

واقعیت‌های مجازی، نوعی تکنولوژی برای ایجاد ارتباط بین انسان (دنیای واقعی) و کامپیوتر و رایانه (دنیای مجازی) است. VR، به کمک نتیجه نهایی‌اش که شامل تصویر و صوت‌ است، حواس انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا حضور واقعی خود را در دنیای مجازی احساس کند. این ابزار جدید، برای شبیه‌سازی ساختمان‌ها و پروژه‌ها قبل از ساخت و اجرا بکار می‌رود و کمک می‌کند تا در دنیای مجازی با بررسی تناسبات، هندسه و طراحی بنا از خطاهای احتمالی در هنگام اجرای پروژه در دنیای واقعی جلوگیری شود.

تا قبل از واقعیت مجازی VR، معمارها برای آنکه نتیجه طراحی خود را به کارفرما ارائه دهند مجبور بودند روزها و ماه‌ها بر روی کاغذهای مختلف زحمت بکشند تا نقشه‌هایی که بر روی کاغذ طراحی کرده‌اند را ارائه دهند. در حالی که نقشه‌های روی کاغذ واقعی نیستند.

از زمانی که تکنولوژی واقعیت مجازی وارد حوزه معماری و معماری داخلی شده‌است، تمامی معمارها معتقد هستند که:" VR، رویای یک معمار بوده‌ که به واقعیت تبدیل شده‌است!"

امروزه، علاوه‌بر رایانه و کامپیوتر، این تکنولوژی به صورت اپلیکیشن در سیستم عامل‌های مختلف در موبایل‌ها نیز وجود دارد!

 

2. پرینت سه بعدی، تکنولوژی بی‌نظیر معماری در سال 2022

پیرینت سه بعدی تکنولوژی در معماری 2020

تصویر دو (پرینت سه بعدی، تکنولوژی 2022 در معماری)

 

معمولا در حوزه معماری و در اکثر پروژه‌ها، علاوه بر نرم‌افزار و تصاویر، از ماکت برای درک بهتر ساختمان و پروژه کمک می‌گیرند.

در سال 2022، تکنولوژی جدیدتر و پیشرفته‌‌تری برای ماکت‌سازی در حوزه معماری به نام (پرینت سه بعدی) شروع به‌ کار کرده‌است! این نوع پرینتر به معمار و کارفرما کمک می‌کند تا کار خود را هرچند پیچیده، به صورت واقعی در مقیاس کوچک‌تر مشاهده کنند!

پرینت های سه بعدی، به‌راحتی می‌توانند طرح‌هایی که منحصر به‌فرد هستند و در طراحی آن‌ها از سازه‌هایی با طراحی‌های عجیب و خاص استفاده شده‌است را به صورت ماکت در هر مقیاسی طراحی کنند. همچنین، این تکنولوژی در وقت و زمان معمار صرفه‌جویی می‌کند. زیرا در گذشته معمار مجبور بود ساعت‌ها وقت خود را برای طراحی ماکت صرف کند و نمی‌دانست در آخر، نتیجه کار چیزی که تصور می‌کند خواهد شد یا خیر! اما به کمک این تکنولوژی با خیال راحت ماکت خود را طراحی می‌کند.

مراحل کار با دستگاه‌های پرینت‌ سه بعدی نیازمند دانش خاص خود می‌باشد. اما به‌طور خلاصه، روند کار بدین صورت است که از طرحی که در نرم‌افزار انجام داده‌اید خروجی گرفته و آن را برای چاپ به دستگاه می‌دهید!

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره طراحی نمای ساختمان

 

3. هوش مصنوعی، تکنولوژی برتر معماری 2022

هوش مصنوعی تکنولوژی در معماری 2020

تصویر سه (هوش مصنوعی، تکنولوژی 2022 در معماری)

 

هوش مصنوعی، همانطور که از اسمش مشخص است، سیستمی هوشمند است که می‌تواند هوشمندانه کارهایی که مرتبط با انسان (گفتار، درک بصری، تصمیم‌گیری و...) است را انجام دهد.

این تکنولوژی نوین در سال 2022 توانسته در حوزه معماری نیز بدرخشد! موارد زیر بخش کوچکی از نقش‌های هوش مصنوعی در معماری است.

  • هوش مصنوعی، این امکان را دارد که در هنگام بروز خطا و مشکلات امنیتی در حین اجرای پروژه، هشدار دهد. از این طریق از خطرات احتمالی که از روی عدم رعایت مسائل ایمنی در هنگام اجرای کار پیش می‌آید، جلوگیری می‌کند!
  • هر پروژه‌ای نیازمند برنامه‌ریزی (تعداد کارگران، مدت زمان اجرای پروژه، ماشین آلات و...) خاص خودش است. معمولا مدیرپروژه این فعالیت‌ها را دسته‌بندی کرده و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند؛ اما ممکن است با خطا مواجه شود و کل پروژه را تحت‌تاثیر قرار دهد. با به‌ کار‌گیری هوش‌مصنوعی، بدون آنکه خطایی در پروژه ایجاد شود برنامه‌ریزی دقیقی می‌کنید!
  • هوش مصنوعی، پروژه شما را آنالیز می‌کند و مقدار بودجه مورد‌نظر را در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • هوش مصنوعی، این قابلیت را به شما می‌دهد تا عملکرد پروژه خود را به صورت دقیق و بدون خطا و اشتباه داشته‌باشید!

♦ برای درک بهتر این تکنولوژی به شما پیشنهاد می‌کنیم فیلم ((Ex Machina)) را مشاهده کنید تا قدرت هوش مصنوعی را درک کنید!

 

4. تکنولوژی بتن خود ترمیم شونده، شگفتی معماری 2022

بتن خود ترمیم شونده تکنولوژی در معماری 2020

تصویر چهار (بتن خود ترمیم شونده، تکنولوژی 2022 در معماری)

 

بتن خود ترمیم‌ شونده یا بیوبتن، یکی‌ دیگر از تکنولوژی‌هایی است که در سال 2022 خود را نشان داد!

بتن، جزء مصالح ساختمانی است که ویژگی‌های مثبتی مثل: مقاومت بالا، عایق گرما و سرما، طول عمر زیاد و قابلیت شکل‌گیری دارد. به خاطر همین ویژگی‌های مثبتش در صنعت ساخت‌و‌ساز بسیار محبوب است. اما، بتن نکته منفی هم دارد، آن هم این است که با گذشت زمان، ممکن است آسیب ببیند و ترک بخورد. همین ویژگی منفی‌اش، دوام و ایمنی ساختمان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اما امروزه، با به‌کارگیری تکنولوژی در ساخت مصالح بتن، بتنی طراحی و تولید شد که توانایی این را دارد که در صورت آسیب‌دیدگی و ترک، خود را ترمیم کند!

 

شاید برایتان سوال شود تکنولوژی این بتن چگونه است؟!

تکنولوژی این نوع بتن، به این صورت است که: بتن خود‌ ترمیم‌ شونده با باکتری تولید شده از سنگ آهک و لاکتیک کلسیوم ترکیب شده و در نهایت منجر به ساخت ماده‌ای جدید با خواص بهبود یافته می‌شود. درواقع با ایجاد ترک بر روی بتن، باکتری‌های موجود در آن، بر اثر تحریک با رطوبت هوا به کمک کربنات کلسیم، سبب تولید سنگ آهک می‌شوند که این ماده، بتن را ترمیم می‌کند. 

 

5. آجر هوشمند، تکنولوژی روز در معماری 2022

آجر هوشمند تکنولوژی در معماری 2020

تصویر پنج (بتن خود ترمیم شونده، تکنولوژی 2022 در معماری)

 

تکنولوژی آخری که معرفی می‌کنیم، آجرهای هوشمند هستند. این آجرها ظاهری مشابه لوگوهای بازی دارند که با تولیدشان، انقلابی در ساخت و ساز ایجاد شد. هر بلوک از این آجرها از بتن ساخته شده‌است و مقاومت بالایی دارد. با استفاده از این آجرها در پروژه‌های ساختمانی‌تان به راحتی در هزینه‌های برق، گرمایش و سرمایش صرفه‌جویی می‌کنید! همچنین با استفاده از این آجرها، سرعت ساخت‌و‌ساز ساختمان‌ها افزایش پیدا می‌کند و هزینه‌های مصالح مصرفی ارزان‌ تر می‌شود.

مطلب پیشنهادی: 8 طراحی برتر نمای ساختمان ایرانی + تصاویر

 

سخن آخر

امسال هم تکنولوژی، پیشرفت‌های چشمگیری داشت و صنایع و کسب‌وکارهای مختلف را تحت‌تاثیر خود قرار داد. در صنعت ساختمان و معماری نیز تکنولوژی های جدیدی به کار گرفته شد که باعث افزایش سرعت و بهبود کیفیت پروژه‌های معماری در سراسر جهان شده‌است.

شما چه تکنولوژی‌ های دیگری می‌شناسید؟

نظر خود را برای ما ارسال کنید.

 

مطلب پیشنهادی: مهمترین نکاتی که باید در طراحی فضای تجاری توجه کرد

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید