همه چیز درباره طراحی نمای ساختمان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

ایده های جدید و مدرن طراحی نمای ساختمان. سبک های مختلف طراحی خارجی بنا. در این مقاله نمونه‌های متفاوتی از نمای بیرونی ساختمان را برای شما قرار داده‌ایم.

نمای بیرونی ساختمان، مانند لباس آدمی است. همان‌طور که لباس، اطلاعاتی از هر فرد را به دیگران منتقل می‌کند؛ نمای ساختمان نیز اطلاعاتی از قبیل: سبک، ساختار، مصالح به‌کار رفته شده، خلاقیت طراح و اطلاعاتی از این دست را به دیگران انتقال می‌دهد. نمای ساختمان، به نوعی شخصیت و هویت ساختمان است؛ پس زیبایی آن بسیار اهمیت دارد و می‌بایست در طراحی آن، نهایت نوآوری و خلاقیت را به کار برد. معمولا طراحی نمای ساختمان با توجه به کاربری (تجاری، اداری، تفریحی و...) و همچنین بناهایی که در همسایگی‌هایی آن قرار گرفته، انجام می‌شود. باید به این نکته توجه کنید که طراحی نمای یک ساختمان، تاثیر ویژه‌ای بر روی نمای شهر و محله دارد. به همین علت باید از یک‌سری ضوابط شهرداری عبور کند تا مجوز ساخت بگیرد. اگ

در این مقاله علاوه بر نمونه طرح‌های نمای بیرونی ساختمان، انواع سبک‌ها و همچنین مصالح اصلی طراحی نما مثل طراحی نمای ساختمان با سنگ و آجر و سرامیک را بررسی می‌کنیم.

با ما همراه باشید.

 

انواع سبک های طراحی نمای ساختمان

حال که از اهمیت نمای ساختمان مطلع شده‌اید، باید سبک‌های آن را نیز بشناسید. شناخت انواع سبک های طراحی نمای ساختمان، به شما کمک می‌کند تا دید بهتری در این زمینه کسب کنید. طراحی نمای ساختمان ساده با متریال‌های مختلف، می‌تواند جذابیت بصری زیبایی برای سازه ایجاد کند. پس سعی کنید سبک های طراحی نمای ساختمان را بشناسید.

 

حتما بخوانید: طرح های جدید نما رومی ویلایی در سال 2022

 

1. نمای مدرن ساختمان

سبک مدرن، یکی از انواع سبک‌هایی است که امروزه طرفداران بسیار دارد. برای انتخاب سبک طراحی نما، حتما به کاربری ساختمان توجه کنید. البته در این نوع پروژه‌ها، نظر، سلیقه و همچنین بودجه کارفرما نیز اهمیت بالایی دارد. معمولا نمای مدرن به وسیله کامپوزیت ها اجراد می‌شود. هرچند استفاده از متریال‌های دیگر نیز ایده خوبی خواهد بود. طراحی نمای ساختمان با سرامیک یکی از ایده‌های عالی برای انتخاب متریال است. سعی کنید با مشاهده انواع عکس نمای ساختمان، تنوع متریال را درک کنید.

 

طراحی نمای مدرن ساختمان

تصویر یک (شیک ترین و جذاب ترین ایده طراحی مدرن نمای ساختمان تجاری با استفاده از متریال خاص و زیبا به رنگ نقره ای با تلفیق تایپوگرافی تیره در وسط نما)

 

سبک مدرن در نمای ساختمان مسکونی

تصویر دو (شیک ترین و خاص ترین ایده سبک مدرن در نمای ساختمان مسکونی با استفاده از متریال چوب، مصالح ساختمانی و بخش‌های فلزی مشکی رنگ)

 

سبک مدرن در نمای ساختمان اداری

تصویر سه (خاص ترین و شیک ترین ایده در سبک مدرن نمای ساختمان اداری به همراه مصالح شیشه و سرامیک های رنگی سایز بزرگ مناسب استفاده در نما با پیچ)

 

2. نمای کلاسیک ساختمان

یکی دیگر از سبک‌ها سبک‌ کلاسیک است. این نوع سبک در کشور ما در هر منطقه‌ و محله‌ای اجازه ساخت ندارد. طراحی نمای ساختمان رومی در برهه‌ای از زمان، به شدت محبوب شد و استفاده از آن برای طراحی نمای ساختمان ویلایی و شهری رایج شد. اما به مرور به دلیل اختلاف فرهنگی این طرح، اجازه ساخت و ساز با چنین نمایی با مشکل مواجه شد. ساختمان با نمای کلاسیک دارای جزئیات بسیاری است. معمولا سلیقه اکثر کارفرماها سبک کلاسیک است که البته باید به بودجه‌شان نیز توجه کنند. نمای ساختمان مانند تابلوی نقاشی است که هرچه‌قدر جزئیات در آن بیشتر باشد هزینه آن بیشتر می‌شود. معمولا طراحی نمای ساختمان ویلایی دارای ستون و سر ستون‌هایی است که زیبایی نما را تعیین می‌کنند. نقش نورپردازی در طراحی نمای ساختمان رومی به شدت دارای اهمیت است. اگر بخواهید نمای جذابی را داشته باشید، باید جزییات نما را مشخص کنید. استفاده از جزییات به جا، موجب می‌شود تا نمایی خاص داشته باشید. در این مدل دکوراسیون طراحی نمای ساختمان با سنگ و آجر انجام نمی‌شود. معمولا استفاده از سنگ‌های خاص بهترین انتخاب است.

 

سبک کلاسیک در نمای ساختمان به همراه مصالح سنگ

تصویر چهار (جدیدترین و شیک ترین سبک کلاسیک در نمای ساختمان به همراه مصالح سنگ به رنگ کرم روشن با جزییاتی در سر ستون ها و ستون های کنار پنجره)

 

سبک کلاسیک نمای ساختمان

تصویر پنج (ساده ترین و شیک ترین سبک کلاسیک در نمای ساختمان ویلایی با بالکن بزرگ و ستون های شیک و جذاب سنگی گران قیمت و جذاب)

 

طراحی نمای ساختمان با کاربری‌های متفاوت

ساختمان‌ها را با توجه به ویلایی و مسکونی بودن به دو دسته اصلی تقسیم کرده‌ایم. طراحی نمای ساختمان ویلایی با ساختمان مسکونی متفاوت است. معمولا طراحی نمای ساختمان رومی به شکل آپارتمان، دارای جزییات محدودتری است و ساختار ویژه‌ای در آن وجود دارد. در ادامه به طراحی نمای ساختمان ساده اشاره می‌کنیم.

 

1. نمای بیرونی ساختمان مسکونی

همان‌طور که در بالا نیز گفته شد، نمای ساختمان از آن دسته‌ طرح‌هایی است که ضوابط خاص خود را دارد و اگر رعایت نشود؛ شهرداری اجازه ساخت نمی‌دهد. یکی از این ضوابط در طراحی نمای ساختمان‌های مسکونی، توجه به نماهای ساختمان‌های همسایه است. که باید مطابقت داشته باشند. یکپارچکی نما در اصول شهرسازی اهمیت زیادی دارد. رعایت خط آسمان و زیبایی بصری به همراه ظاهر یکپارچه طراحی نمای ساختمان ساده و پیجیده، موضوع مهمی است که باید در نظر بگیرید.

 

طراحی نمای ساختمان مسکونی

تصویر شش (شیک ترین و خاص ترین سبک مدرن در نمای ساختمان مسکونی به همراه مصالح چوب و ورق بتنی سفید رنگ با ظاهر شیک و جذاب مناسب اقلیم تهران)

 

طراحی نمای آپارتمان مسکونی

تصویر هفت (لوکس ترین و شیک ترین ایده طراحی نمای ساختمان در سبک کلاسیک کار شده نمای ساختمان مسکونی با سنگ های خاص و ستون های شیک سنگی)

 

2. نمای بیرونی ساختمان ویلایی

ساختمان‌های ویلایی معمولا یک ملک شخصی هستند و مسلما طراحی نما در آن‌ها آزادتر است. شما به راحتی می‌توانید طراحی نمای ساختمان با سرامیک، سنگ و چوب را انجام دهید. اگر طرفدار طرحهای جذاب و اصیل هستید، طراحی نمای ساختمان با سنگ و آجر را امتحام کنید. اگر عاشق چوب هستید، نمای مدرن با استفاده از چوب و فلز سنتی را به کار ببرید. استفاده از سنگ‌های خاص در طراحی نمای ساختمان رومی قابل استفاده است. پس سعی کنید باتوجه به بودجه نسبت به این موضوع تصمیم بگیرید.

 

طراحی نمای خانه ویلایی

تصویر هشت (خاص ترین و گران قیمت ترین سبک مدرن با مصالح چوب در نمای خانه ویلایی با استفاده از چوب، فلز و بتن رنگ شده)

 

حتما بخوانید: نمای بیرونی ساختمان مسکونی چند طبقه لاکچری

 

نورپردازی در طراحی نما ساختمان

یکی از مولفه‌هایی که باعث زیبایی دوچندان نما خصوصا در شب می‌شود، نورپردازی است. سعی کنید حتما در طراحی‌های خود از نورپردازی استفاده کنید تا طرح‌های خاص و جذابی را ایجاد کنید. هرچه طرح شما پستی و بلندی بیشتری داشته باشد و نورپردازی آن نیز جذاب تر و حساب شده تر انجام شده باشد، نتیجه نهایی در شب زیباتر است. نورپردازی چیزی شبیه به معجزه است. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از تکنیک نورپردازی جذابیت فوق العاده‌ای به محیط اضافه کنید و از نمایش زیبای آن لذت ببرید. در ادامه نمونه‌هایی از جذابیت نورپردازی در نمای ساختمان را خواهید دید.

 

نورپردازی در نمای ساختمان

تصویر نه (جدیدترین و شیک ترین ایده استفاده از نورپردازی در نمای ساختمان کلاسیک با استفاده از نورپردازی از پایین به بالا در نواحی خاص و ستونی نمای رومی)

 

نورپردازی در نمای ساختمان

تصویر ده (شیک ترین و جذاب ترین ایده استفاده از نورپردازی در نمای ساختمان مسکونی مدرن با استفاده از نورپردازی رنگی در بخش های خاصی از نمایش ساختمان مدرن)

 

نورپردازی نمای خانه

تصویر یازده (ساده ترین و لوکس ترین ایده استفاده از نورپردازی در نمای ساختمان با استفاده از نورپردازی خطی رنگارنگ در طبقات ساختمان و ناحیه بالایی

 

مصالح انتخابی برای نمای ساختمان

اگر بهترین نما را طراحی کنید اما مصالح انتخابی از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، طراحی شما به نتیجه‌ای که مدنظرتان است نمی‌رسد. طراحی نمای ساختمان با سرامیک، اصول خاص خودش را می‌طلبد. همان‌طور که طراحی نمای ساختمان با سنگ و آجر اصول خاص خود ار دارد. در ادامه اصلی‌ترین مصالح مورد استفاده برای نمای ساختمان را معرفی می‌کنیم. با شناخت دقیق این مصالح می‌توانید نسبت به تعیین بودجه و مناسب‌ترین طرح در نما تصمیم بگیرید.

 

حتما بخوانید: نکاتی مهم برای نورپردازی نمای ساختمان + 20 نمونه لوکس

 

کاربردی‌ترین مصالح برای نمای ساختمان

 

1. سنگ‌های طبیعی

سنگ‌های آهکی و آذرین از نمونه سنگ‌های طبیعی قابل استفاده در نمای ساختمان هستند. حس و حال سنگ های طبیعی در نما بسیار جذاب است. انرژی مثبت این مدل سنگ‌ها موجب می‌شود تا ظاهر ساختمان بسیار لوکس، شیک و خاص به نظر برسد. در ادامه نمونه هایی از این مدل سنگ‌ها را خواهید دید.

 

نمای سنگ در ساختمان

تصویر دوازده (جدیدترین و شیک ترین ایده اجرای نمای ساختمان با استفاده از مصالح سنگ در نما ساختمان با استایل نمای رومی با رنگ کرم روشن )

 

آپارتمان با نمای سنگی

تصویر سیزده ( خاص ترین و شیک ترین ایده استفاده از سنگ طبیعی در نما با طراحی ساده و طراحی خاص در نمای ساختمان به شکلی ارزان و ستونی)

 

2. نمای شیشه‌ای

شیشه، از آن مصالحی است که هیچ‌گاه از نمای ساختمان جدا نمی‌شود. اما استفاده از آن در برج‌های بلند محدودیت هایی دارد. اگر طرفدار نمایش شیشه ای باشید، بهتر است بدانید که شیشه های رنگی، رفلکس و خاص جذاب‌ترین انواع نمای شیشه ای هستند.

 

 ساختمان با نمای شیشه ای

تصویر چهارده (لوکس ترین و جذاب ترین ایده ساخت نمای ساختمان به وسیله مصالح شیشه در نمای ساختمان تجاری با استایل خاص و جذاب 2022)

 

نمای شیشه‌ای ساختمان اداری

تصویر پانزده (ساده ترین و ارزان ترین نمونه اجرای نمای شیشه ای ساختمان اداری با استفاده از شیشه رفلکس سبز رنگ مناسب دیزاین نمای ساختمان بلند)

 

3. نمای آجری

آجری‌های شیلی، آجرهای رسی از نمونه آجرهای استفاده شده در نما هستند که به شکل قابل‌توجه‌ای از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌کند. طراحی نمای ساختمان با سنگ و آجر بسیار حس و حال خوشی دارد. اگر طرفدار این سبک مصالح در نما هستید، می‌توانید با مشاهده عکس‌هایی که در ادامه قرارداده ایم ایده بگیرید و لذت ببرید.

 

نمای آجری ساختمان

تصویر شانزده (جدیدترین و خاص ترین ایده استفاده از آجر در طراحی نمای ساختمان با اجرا در نمای آپارتمان سه طبقه با طراحی ساده و شیک 2022)

 

نمای آجری

تصویر هفده (خاص ترین و زیباترین ایده استفاده از آجر در طراحی نمای بیرونی بنا ساختمان آجری تلفیق شده با آهن مشکی رنگ خاص و لوکس 2022)

 

4. نماهای رومی

معمولا برای طراحی نمای ساختمان رومی و سبک نمای کلاسیک به همراه سنگ‌های طبیعی یا سیمان استفاده می‌کنند. زیبایی و جذابیت سنگ طبیعی در نمای ساختمان با این شکل و فرم بسیار خاص است. شما می‌توانید پیچیدگی و جزییات زیبایی را در طراحی نمای ساختمان ساده کلاسیک مشاهده کنید و لذت ببرید. استفاده از سنگ طبیعی برای نمای رومی هزینه بیشتری دارد.

 

آپارتمان با نمای کلاسیک و رومی

تصویر هجده (جدیدترین و شیک ترین ایده استفاده از سنگ و جزئیات در نمای رومی با استایل لاکچری و خاص قابل اجرا در اقلیم های مختلف)

 

طراحی نمای کلاسیک و رومی ساختمان

تصویر نوزده (جدیدترین و خاص ترین ایده استفاده از نمای رومی به سبک کلاسیک با استفاده از سنگ طبیعی گران قیمت و تزیینات سر ستون ها)

 

5. نماهای چوبی

معمولا به دلیل شرایط جوی که وجود دارد، در طراحی نماهای بیرونی ساختمان، از چوب ترموود (حرارت دیده) استفاده می‌کنند. کیفیت ترمووود ها متفاوت است. پس سعی کنید بنا بر بودجه‌ای که دارید، یک نمای مناسب را انتخاب کنید. تلفیق نمای چوبی با سایر متریال‌ها می‌تواند هزینه نهایی را کاهش دهد. پس سعی کنید با فرد متخصصی در این حوزه مشورت کنید.

 

آپارتمان با نمای چوبی

تصویر بیست (جذاب ترین و خاص ترین ایده استفاده از مصالح چوب در خانه‌ای در دل طبیعت با ظاهر شیک و دوستدار طبیعت )

 

طراحی نمای ساختمان با چوب

تصویر بیست و یک (لوکس ترین و جذاب ترین ایده استفاده از مصالح چوب در نمای بیرونی بنا در یک فروشگاه خاص و برندسازی مرتبط با چوب و طبیعت)

 

خلاصه مطلب

زیبایی و جذابیت نمای هر ساختمان، ذهنیت شما از فضای داخلی آن را شکل می‌دهد. اگر می‌خواهید فضای لوکس و جذابی داشته باشید، حتما طراحی نمای ساختمان ساده، طراحی نمای ساختمان رومی یا نمای مدرن را در اولویت قرار دهید. یادتان باشد که تمامی جذابیت نما وابسته به طراحی و نوع متریالی است که برای اجرای آن استفاده می‌شود. در بالا نمونه هایی از رایج‌ترین متریال برای اجرای نما را مشاهده کردید.

برچسب ها:
کلاسیک
مدرن
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید